ارزیابی بیماران مبتلا به توبرکلوزیس ریوی از نظر کلونیزاسیون قارچی و اختصاصی سرمی علیه آسپرژیلوس فومیگاتوس G ایمنوگلوبین

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آسپرژیلوس ها از جمله قارچ هایی هستند که در همه جا حضور دارند. این قارچ بسته به وضعیت ایمنی میزبان موجب ایجاد طیف وسیعی از بیماری ها بویژه آسپرژیلوزیس تنفسی مهاجم وحادمی شود. از بین گونه های مختلف آسپرژیلوس گونه فومیگاتوس مهم ترین عامل بیماری آسپرژیلوزیس تنفسی می باشد در بیمارانی که ریه آن ها به علل مختلف، مانند توبرکلوزیس تنفسی، حفره ایجاد شده است آسپژیلوس می تواند در داخل حفر ه ها کلونیزه و رشد کند و به IgG شکل آسپرژیلومای ریوی در آید. در مطالعه حاضر بیماران مبتلا به توبرکلوزیس ریوی از نظر کلونیزاسیون قارچی و اختصاصی سرمی علیه آسپرژیلوس فومیگاتوس مورد ارزیابی قرار گرفته اند.
مواد و روش ها
در طول یکسال 124 بیمار مبتلا به توبرکلوزیس مراجعه کننده به بیمارستان مسیح دانشوری تهران وارد 20 درصد و هم چنین کشت نمونه از نظر قارچ KOH مطالعه شده اند. خلط این بیماران باروش میکروسکوپی مستقیم با آنالیز شدند. خصوصیات رادیوگرافی وکلینیکی یا گزارش سی تی اسکن از تمامی بیماران ثبت شد. همه بیماران از نظر اختصاصی بر علیه آسپرژیلوس فومیگاتوس با استفاده از کیت الایزا غربالگری شدند. نتایج براساس دستورالمعل IgG بیش تر از 12 واحد در میلی لیتر) مثبت در نظر گرفته شد. IgG) شرکت سازنده کیت
یافته ها
از 124 بیمار با سابقه توبرکلوزیس 66 نفر مرد بودند و محدوده سنی آن ها 10 تا 91 سال بود. 54 بیمار یافته های 38 درصد) حفره را نشان داد (31 نفر در لوب / غیر طبیعی رادیو گرافی داشتند. یافته های رادیوگرافی قفسه سینه در 48 بیمار (7 6 درصد) توده یافت شد. آزمایش مستقیم 10 بیمار از نظر / راست و 10 نفر در لوب چپ و 7نفر در هر دو لوب). در 6 بیمار (8 برعلیه آسپرژیلوس IgG 44 درصد) از نظر / وجود هایف قارچی با دیواره عرضی مثبت بود. از 124 بیمار 55 نفر (3. (p<0/ سرم وجود داشت (05 IgG فومیگاتوس مثبت شدند. ار تباط معنی داری بین کشت مثبت، آزمایش مستقیم و
استنتاج
کلونیزه شدن آسپرژیلوس ها در حفره ریوی حاصل از توبرکلوزیس، یکی از فاکتورهای خطر در ابتلا به شکل ویژه ای از بیماری یعنی آسپرژیلوما می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1349489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!