مطالعه بالینی اثر جوانه زدایی اسانس گل میخک متعاقب تزریق در جوانه شاخی گوساله

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
شاخ زدایی در گاو به منظور کاهش صدمات و افزایش امنیت در محیط مزرعه انجام می گیرد. علاوه بر استفاده از روش های اصلاح نژادی با توجه به سن دام روش های مختلف شیمیایی و فیزیکی برای شاخ زدایی وجود دارد. هرکدام از این روش ها دارای مزایا و معایبی می باشند.
هدف
در مطالعه حاضر امکان استفاده از اسانس گل درخت میخک جهت شاخ زدایی در گوساله های تازه متولد شده مورد بررسی قرار گرفته است.
روش کار
12 راCس گوساله 5 روزه سالم از دو جنس نر و ماده به طور تصادفی به سه گروه مساوی تقسیم شدند. در گروه اول (T) میزان mL 0/5 اسانس گل درخت میخک، در گروه دوم (کنترل یا C) میزان mL 0/5 دی متیل سولفوکساید (حلال اسانس)، و در گروه سوم (N) میزان mL0/5 نرمال سالین در زیر جوانه شاخی سمت چپ گوساله ها تزریق شد. جوانه شاخی سمت راست در تمام گروه ها برای تایید شاخ دار بودن گوساله ها به عنوان گروه کنترل منفی (B) در نظر گرفته شد. در طول مطالعه پارامترهای حیاتی (درجه حرارت بدن، تعداد تنفس و تعداد ضربان قلب) و میزان رشد شاخ در فواصل زمانی مشخص در گوساله ها مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
در این مطالعه، تزریق اسانس گل درخت میخک باعث توقف رشد شاخ شد، ولی رشد شاخ در گروه های C و N تفاوت معنی داری را با گروه B نشان نداد. همچنین تزریق هیچ یک از مواد فوق اثر نامطلوبی بر پارامترهای حیاتی گوساله ها نداشت.
نتیجه گیری نهایی: بر پایه نتایج حاصل از این مطالعه، تزریق اسانس گل درخت میخک در جوانه شاخی می تواند یک روش موثر جهت توقف رشد شاخ در گوساله های تازه متولد شده بدون هیچگونه عوارض نامطلوب در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
363 تا 369
لینک کوتاه:
magiran.com/p1350000 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!