تاثیر تروگزروتین بر پراکسیداسیون لیپیدی و آسیب بافتی ناشی از آسیب ایسکمی- رپرفیوژن در قلب موش دیابتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دیابت یکی از ریسک فاکتورهای اصلی بیماری ایسکمیک قلبی می باشد. تروگزروتین (TXR)، یک بیوفلاونوئید طبیعی دارای ویژگی های بیولوژیکی آنتی اکسیداتیو و ضدالتهاب می باشد. هدف مطالعه حاضر، بررسی تداخل بیماری دیابت نوع یک با تاثیر محافظتی تروگزروتین بر پراکسیداسیون لیپیدی و آسیب بافتی ناشی از آسیب ایسکمی-رپرقیوژن میوکارد موش صحرایی است.
روش کار
رت های نر نژاد ویستار (300-250گرم) به 4 گروه کنترل، کنترل+TXR، دیابت و دیابت+TXR تقسیم شدند. جهت ایجاد دیابت مزمن (10هفته) از روش تزریق داخل صفاقی mg/kg 50 داروی استرپتوزوتوسین به صورت تک دوز استفاده شد. بعد از 6 هفته دیابتی شدن، گروه های دریافت کننده TRX از طریق گاواژ به مدت 4 هفته باTXR، mg/kg 150 تیمار شدند. قلب رتها ایزوله شده و سریعا̋ در روی دستگاه لانگندروف، 30دقیقه ایسکمی ناحیه ای و 60دقیقه رپرفیوژن تجربه کردند. سطوح پراکسیداسیون لیپیدی (MDA) از سوپرناتانت بطن چپ و میزان کراتین کیناز (CK) از جریان کرونری با استفاده از کیت های اختصاصی و روش اسپکتوفتومتری اندازه گیری گردید.
یافته ها
استرپتوزوتوسین باعث افزایش قند خون در گروه های دیابتی نسبت به گروه کنترل شد. تروگزروتین توانست قند خون را در گروه دیابتی دریافت کننده TXR کاهش دهد اما این کاهش از لحاظ آماری معنی دار نبود. سطوح MDA در گروه دیابتی ایسکمی-رپرفیوژن شده نسبت به کنترل شدیدا̋افزایش یافت و TXR توانست سطوح MDA را در گروه دیابتی کاهش دهد (p<0.05). دیابت در قلب ایسکمی-رپرفیوژن شده، باعث آزادشدن مقادیر زیادی CK نسبت به گروه کنترل شد. تجویز TXR باعث کاهش سطح این آنزیم در گروه دیابتی شد.
نتیجه گیری
تروگزروتین با جلوگیری از تشدید استرس اکسیداتیو و احتمالا̋ فعال سازی سیستم دفاعی آنتی اکسیداتیو، پراکسیداسیون لیپیدی و آسیب بافتی را به ویژه در رتهای دیابتی کاهش داده و می تواند اثرات محافظتی در آسیب قلبی ناشی از ایسکمی و رپرفیوژن داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1351213 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!