بررسی اثر سمیت سلولی نانوکورکومین دندروزومی بر مدل متاستاتیک 4T1 سرطان پستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است. با وجود پیشرفت های چشمگیر در تولید داروهای سنتزی، هنوز گیاهان دارویی به عنوان یکی از راه کارهای مهم جهت درمان سرطان مطرح می باشند. هدف مطالعه حاضر بررسی اثرات سمیت نانو کورکومین دندروزومی بر رده سلولی 4T1 استخراج شده از تومورهای پستانی موش BALB/c می باشد.
مواد و روش ها
آزمون MTT جهت بررسی توانایی زیستی رده سلولی 4T1 و سلول های فیبروبلاست پوستی نرمال موش (MEF) مورد استفاده قرار گرفت. سلول های کشت داده شده تحت تیمار با طیفی از غلظت های نانوکورکومین دندروزومی (μM 45-5) قرار گرفتند. همچنین اثر نانوکورکومین بر روی سلول ها با دوکسوروبیسین که دارویی متداول در درمان سرطان پستان می باشد، مقایسه گردید.
یافته ها
نتایج آزمون MTT بر روی رده سلولی 4T1 به ترتیب 35، 25 و 15 میکرومول برای تیمارهای 24، 48 و 72 ساعته بود. تاثیر معنی داری بر سلول های نرمال مشاهده نشد. همچنین نانوکورکومین دارای اثرات سمی مشابه دوکسوروبیسین در از بین بردن سلول های سرطانی است.
نتیجه گیری
نانوکورکومین دندروزومی قادر است به صورت وابسته به دوز و زمان، سلول های سرطانی را از بین ببرد. این نانو دارو دارای اثرات سمی بر سلول های سرطانی پستان ولی فاقد سمیت بر سلول های نرمال پستان می باشد. از طرف دیگر، این ترکیب دارویی دارای قابلیتی مشابه با دوکسوروبیسین در حذف سلول های سرطانی است. با توجه به سمیت کمتر نانوکورکومین دندروزومی بر سلول های نرمال در مقایسه با دوکسوروبیسین، حذف سلول های سرطانی یا داروی نانوکورکومین دندروزومی می تواند از اهمیت به سزایی برخوردار باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p1351408 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!