مقایسه ی برخی از ترکیبات بیوشیمیایی سرم خون و مایع فولیکولی تخمدان در فولیکول ها با اندازه های متفاوت در گوسفند نژاد عربی

پیام:
چکیده:
فولیکول زایی یکی از مراحل فعالیت های تولید مثلی در دام های ماده می باشد. طی مراحل رشد فولیکولی، مایع فولیکولی، که ترکیبات آن شامل فاکتورهای رشد، هورمون ها و مواد مغذی مختلف می باشد، وضعیت لازم برای رشد و بلوغ اووسیت را فراهم می کند. مطالعه ی حاضر به منظور مقایسه ی غلظت گلوکز، اوره، کلسترول و تری گلیسرید مایع فولیکولی تخمدان در فولیکول هایی با اندازه ی متفاوت و سرم خون در گوسفند عربی انجام شد. نمونه های خون و تخمدان های 30 راس از گوسفندان کشتار شده مورد بررسی قرار گرفتند. مایع فولیکولی از سه گروه فولیکولی کوچک (کم تر از 2 میلی متر)، متوسط (2 تا 4 میلی متر) و بزرگ (بیش از 4 میلی متر) اخذ گردید. غلظت گلوکز، اوره، کلسترول و تری گلیسرید مایع فولیکولی تخمدان و نیز سرم خون تعیین گردید. برای مقایسه ی غلظت متابولیت های سرم خون و مایع فولیکولی از نرم افزار SAS استفاده شد. نتایج نشان داد، غلظت گلوکز و اوره سرم خون به طور معنی داری بیش تر از 3 گروه فولیکولی بود، اما غلظت گلوکز بین 3 گروه فولیکولی تفاوت معنی داری را نشان نداد. با افزایش اندازه ی فولیکول، میزان اوره و تری گلیسرید کاهش یافت. غلظت کلسترول سرم خون به طور معنی داری بیش تر از فولیکول های متوسط و کوچک بود، اما تفاوت معنی داری بین فولیکول بزرگ و سرم خون مشاهده نشد. به طور کلی نتایج نشان داد، اندازه ی فولیکول های تخمدان با تغییرات سطح گلوکز و کلسترول خون در ارتباط است و با افزایش اندازه ی فولیکول میزان اوره و تری گلیسرید کاهش می یابد. بر این اساس شناسایی ترکیبات بیوشیمیایی ضروری برای رشد و بلوغ فولیکول، زمینه را برای بهبود کیفیت اووسیت در حال رشد و در نهایت تولید مثل بهینه فراهم می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1351540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!