بررسی وضعیت بهداشت مدارس ابتدایی ناحیه 2 استان یزد و مقایسه آن با استانداردهای تعیین شده در آئین نامه بهداشت در سال تحصیلی 91-1390

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعات گوناگون در خصوص بهداشت مدارس و نگاهی گذرا به تاریخچه آن در جهان نشان می دهد که اغلب کشورهای دنیا توجه خاصی را به امور بهداشتی معطوف داشته اند زیرا سلامتی دانش آموزان نه تنها از آن جهت که قشر آسیب پذیر جامعه هستند بلکه بدان جهت که سرمایه انسانی و ملی آینده و تضمین کننده توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورند حائز اهمیت است.
موادوروش ها
این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدارس ابتدایی (دخترانه، پسرانه) ناحیه 2 استان یزد تشکیل می دادند که تعداد آنها 110 مدرسه ابتدایی بود که از این تعداد 50 مدرسه ابتدایی به صورت طبقه ای نسبتی و بطور تصادفی انتخاب و مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده گردید. این پرسشنامه دارای دو بخش جداگانه است. بخش اول مربوط به وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدارس و بخش دوم مربوط به وضعیت بهداشت عمومی آموزشگاه ها می شود. روایی پرسشنامه از طریق قضاوت متخصصان و اساتید بهداشت تایید شد و پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه وبانتیجه ی82٪ تایید شده است.
یافته ها
اکثر مدارس دارای مساحت مناسب، اتاق خدمات بهداشتی و کمک های اولیه استاندارد هستند.بیشتر مدارس مجهز به آبخوری مناسب و همچنین توالت استاندارد هستند. در 66 درصد مدارس، فاصله ی تخته سیاه با اولین نفر 2/5 متر و بیشتر است.وضعیت شاخص نور و سقف و رنگ و دیوار کلاسهای اکثر مدارس مناسب است.
نتیجه گیری
وضعیت بهداشت مدارس ابتدایی ناحیه 2 استان یزد با استانداردهای بهداشتی تعیین شده در آئین نامه بهداشت مدارس همخوانی دارد و بین مدارس دخترانه و پسرانه از نظر وضعیت بهداشتی تفاوت معناداری وجود ندارد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
177 تا 185
لینک کوتاه:
magiran.com/p1352997 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!