کتمان بیماری: تجارب بیماران مبتلا به تالاسمی و مراقبین آن ها

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ابراز بیماری یکی از پیچیده ترین چالش های بیماران مبتلا به تالاسمی است که ارتباط تنگاتنگی با مورد انگ واقع شدن دارد و با ترس، اضطراب و واکنش های منفی دیگران همراه است. شناسایی تجربه کتمان ناشی از انگ مرتبط با بیماری و طراحی مداخلات موثر، رمز موفقیت در مراقبت و درمان موثر بیماران مبتلا می باشد. این مطالعه با هدف تبیین تجارب بیماران مبتلا به تالاسمی و مراقبین آن ها از کتمان بیماری به دلیل انگ مرتبط با آن انجام گردید.
مواد و روش ها
در مطالعه کیفی حاضر که با رویکرد تحلیل محتوای مرسوم انجام شد، 21 نفر از بیماران تالاسمی ماژور و مراقبین آن ها به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. تحقیق در مرکز تخصصی پزشکی ثامن الحجج شهر کرمان در سال های 93-1391 صورت گرفت. جمع آوری داده ها به وسیله مصاحبه های بدون ساختار و همچنین یادداشت های در عرصه انجام گردید و داده ها با استفاده از تحلیل محتوای کیفی و با رویکرد مرسوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
مفهوم کتمان تجربه شده توسط بیماران و مراقبین آن ها شامل دلایل کتمان (بیماری مانعی برای رسیدن به اهداف، خصوصیات شخصیتی بیمار مانعی برای ابراز بیماری، تمایل والدین به کتمان بیماری، رفتارها و پندارهای غلط اجتماع به دلیل انگ بیماری)، استراتژی های به کار گرفته شده برای کتمان (مراقبت مخفیانه و دروغ) و پیامدهای کتمان (فرسودگی جسمی، تنش های روحی و محروم بودن از حمایت دیگران) بود.
نتیجه گیری
تجارب بیماران نسبت به انگ تالاسمی بیانگر این واقعیت است که بیماران نه تنها با پیامدهای ناگوار جسمی و روانی بیماری دست و پنجه نرم می کنند، بلکه با مساله کتمان بیماری که پیامد انگ اجتماعی حاصل از بیماری است نیز روبه رو می باشند. نتایج این مطالعه می تواند مقدمه ای برای حرکت به سوی مداخلاتی جهت حل مشکلات اجتماعی بیماران مبتلا به تالاسمی بوده و به ارتقای کیفیت زندگی آنان کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p1353950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!