آنالیز خوگیری مورفولوژیک سیانوباکتری لپتولینگبیا اس پی. به پرتوهای مونوکروماتیک قرمز، سبز و آبی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به سیال پذیری مورفولوژیک سیانوباکتری ها در شرایط مختلف، لازم است برای شناسایی آن ها علاوه بر مطالعات ریخت شناسی مطالعاتی در زمینه فیتوشیمی، فیزیولوژی، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک نیز انجام گیرد. این مطالعه برای اولین بار در ایران با هدف شناسایی مولکولی سیانوباکتری لپتولینگبیا اس پی. و بررسی پاسخ های مورفولوژیک آن نسبت به پرتوهای مونوکروماتیک قرمز، سبز و آبی انجام شد.
مواد و روش ها
به منظور بررسی پاسخ های مورفولوژیک لپتولینگبیا اس پی. ابتدا نمونه خالص در محیط کشت مایع BG11 در شرایط اتوتروف (نور سفید)، و سپس تحت تاثیر پرتوهای مونوکروماتیک قرمز، سبز و آبی قرار گرفت. از ابتدا تا پایان تیماردهی نوع اجتماعات، سیالیت فیلامنت، بیومتری، وضعیت تریکوم، وضعیت سلول ها و تغییرات ساختاری آن ها با استفاده از میکروسکوپ نوری و الکترونی نگاره (SEM)، در مقاطع زمانی ماهیانه، هفتگی و روزانه مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
مطالعات ساختاری و بیومتری انجام شده توسط میکروسکوپ الکترونی نگاره و نوری، حاکی از این است که سیانوباکتری مورد نظر تحت تاثیر عوامل محیطی مختلف شکل ظاهری و میزان رشد سلول های خود را تغییر داده و در نور سبز و قرمز نسبت به نور آبی سازش بهتری از خود نشان می دهد. لپتولینگبیا اس پی. در نور سبز و قرمز سلول هایی با اشکال متمایز و دارای دیواره قرمز رنگ تولید می نماید که این تاییدی بر تنوع پذیری مورفولوژیک این گونه می باشند.
نتیجه گیری
سیانوباکتری لپتولینگبیا اس پی. دارای سیالیت مورفولوژیک بوده و در شرایط نور مونوکروماتیک رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
170 تا 179
لینک کوتاه:
magiran.com/p1353951 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!