بررسی وجود ژن هایampC و esbls در سویه های اشریشیاکلی جداسازی شده از موارد انسانی و طیور

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آنتی بیوتیک های بتالاکتام در حال حاضر رایج ترین درمان برای عفونت های باکتریایی می باشند. از مهم ترین مکانیسم های مقاومت به این آنتی بیوتیک ها تولید آنزیم های بتالاکتامازی توسط باکتری ها می باشد. هدف از این مطالعه بررسی وجود ژن های بتالاکتامازی ampC و esbl در نمونه های اشریشیا کلی جدا شده از موارد انسانی و طیور می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی - توصیفی تعداد 400 نمونه ادرار از مراکز درمانی و 200 نمونه سواب کلواک طیور از مرغداری های استان تهران جمع آوری گردید. شناسایی فنوتیپی سویه های مولد بتا لاکتاماز با استفاده از آزمون حساسیت ضد میکروبی به روش انتشار دیسک انجام شد. به منظور تایید حضور ژن های ampC و esbl در باکتری های مولد آن از روش PCR استفاده گردید.
یافته ها
در مجموع 120 نمونه انسانی (30%) و 50 نمونه طیوری (25%) آلوده به باکتری اشریشیاکلی بودند. ارزیابی فنوتیپی نشان داد که 54 مورد (45%) از نمونه های انسانی تولید کننده آنزیم بتا لاکتامازی نوع ESBLs و 2 مورد (1.67%) تولید کننده AmpC بودند. در نمونه های طیوری در 3 مورد (21.4%) وجود آنزیم بتا لاکتامازی نوع ESBLs تایید شد. این نمونه ها فاقد ژن ampC بودند. بررسی های ژنوتیپی نشان داد که 2 (1.67%) نمونه انسانی واجد ژن های بتالاکتامازی نوع ampC بودند.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان می دهد که ژن بتالاکتامازی ampC در نمونه های انسانی وجود داشته اما در نمونه های طیوری باید مطالعات دقیق تری صورت پذیرد. به دلیل اهمیت ارگانیسم های تولیدکننده این آنزیم ها در ایجاد عفونت های بیمارستانی و برای جلوگیری از گسترش آن ها توصیه می شود تحقیقات وسیع تری از نظر بررسی شیوع واقعی این آنزیم در ایران انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
138 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p1353954 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!