بررسی دانش و عملکرد در زمینه سندرم بینایی ناشی از کار با رایانه در کاربران رایانه دانشگاه علوم پزشکی گیلان

پیام:
چکیده:
هدف
بررسی دانش و عملکرد در زمینه سندرم بینایی ناشی از کار با رایانه در کاربران رایانه دانشگاه علوم پزشکی گیلانروش پژوهش: این مطالعه توصیفی- مقطعی روی 280 نفر از کاربران رایانه دانشگاه علوم پزشکی گیلان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده صورت گرفت. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه ای که از مطالعه متون موجود تهیه گردیده بود، استفاده شد که مشتمل بر سه بخش اطلاعات جمعیت شناسی، دانش و عملکرد در زمینه سندرم بینایی ناشی از کار با رایانه بود. در بخش دانش جهت پاسخ صحیح نمره 1 و در صورت پاسخ نادرست و نمی دانم یا عدم پاسخ نمره صفر در نظر گرفته شد. نتایج به صورت دانش ضعیف، متوسط، خوب و عالی درجه بندی گردید. مطلوب یا نامطلوب بودن عملکرد نیز با کمک سوالات عملکرد تعیین شد. تحلیل آماری داده ها، با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 16 و با کمک آزمون های t، تحلیل واریانس یک طرفه و کای مربع صورت گرفت.
یافته ها
میانگین سنی واحدهای مورد پژوهش 8.05±38.1 سال بود. بیش تر بیماران، زن (66.8 درصد) و میزان تحصیلات 54.3 درصد از افراد مورد پژوهش کارشناسی بود. میانگین ساعت کار روزانه با رایانه 2.17±4.6 ساعت و میانگین سابقه کار با ان 4.9±8.7 سال محاسبه شد. منبع اطلاعات واحدها در مورد ارگونومی رایانه از طریق گذراندن دوره های آموزشی، تنها در3.3 درصد از موارد بود. میانگین درصد آگاهی کلی(دانش) درنمونه ها 19.38±41.396، هم چنین میزان اگاهی کاربران در زمینه ابعاد مختلف دانش به کارگیری رایانه بین 90-5.4 درصد متفاوت بود. بین درصد اگاهی با متغیرهای سن و سابقه کار، ارتباط معنی داری وجود نداشت ولی در زمینه سطح تحصیلات ارتباط معنی دار بود (03/0P=). عملکرد 95 درصد از واحدها در زمینه میزان بازیابی (Refresh Rate) رایانه و 87.1 درصد در مورد فاصله سطح چشم از لبه بالایی نمایشگر، 68.7 درصد از نظر تنظیم کنتراست و شفافیت رایانه و 62.7 درصد در زمینه انجام معاینات چشمی نامطلوب بود.
نتیجه گیری
در این مطالعه دانش کاربران رایانه در زمینه سندرم بینایی ناشی از کار با رایانه متوسط ارزیابی شد، هم چنین عملکرد آن ها در این زمینه نامطلوب بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
175
لینک کوتاه:
magiran.com/p1357161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!