سروتایپینگ سالمونلا در خامه های غیر پاستوریزه عرضه شده در همدان و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آنها

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

خامه یک فرآورده لبنی مغذی است و به دلیل ارزش غذایی بالا  pHنزدیک به خنثی و قابلیت نگهداری محدود محیط مناسبی برای رشد میکروارگانیستم ها می باشد. سالمونلا یکی از عوامل مهم در بیماری های منتقله از غذا هست که سبب گاستروآنتریت انسانی می شود. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی کیفیت بهداشتی خامه های سنتی مصرفی از نظر آلودگی باکتریایی انجام گرفته است.

روش بررسی

در این مطالعه مقطعی، 196 نمونه خامه غیر پاستوریزه از 5 منطقه سطح شهر همدان جمع آوری گردید. پس از رقیق سازی در محیط بافر فسفات و تهیه رقت های سریالی برای غنی سازی سالمونلا به محیط راپاپورت واسیلیادیس طبق دستورالعمل CDC منتقل و پس از 24 ساعت انکوباسیون در 37 درجه سانتی گراد، یک لوپ در محیط های کشت مک کانکی و هکتون آگار تلقیح شد. روز بعد کلنی های مشکوک از نظر فنوتایپی مورد بررسی اولیه و بوسیله پلاک API-20E مورد تایید نهایی قرار گرفتند.

یافته ها

نمونه های خامه مورد مطالعه حداقل 29 درصد به یک باکتری آلوده بودند. 59/4 درصد نمونه های مورد مطالعه به سالمونلا و 55/2 درصد به یرسینیا آنتروکلی تیکا آلوده بودند. همچنین باکتری های دیگری مانند اشریشیا کلی، آنتروباکتر، کلبسیلا و سیتروباکتر جدا گردید. 9 نمونه خامه به صورت توام به 2 باکتری آلوده بودند.

نتیجه گیری

وجود باکتری های عامل بیماری زا نظیر سالمونلا و یرسینیا در نمونه های خامه غیر پاستوریزه، موید نیاز به کنترل کیفی و نظارت بیشتر اداره بهداشت مواد غذایی بر خامه های تولیدی در سطح شهر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1357975 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!