فهرست مطالب

Medical Laboratory Journal - Volume:8 Issue: 5, 2015

Medical Laboratory Journal
Volume:8 Issue: 5, 2015

  • تاریخ انتشار: 1393/11/05
  • تعداد عناوین: 18
|
  • جعفر پناهی، محمدرضا هواسیان، جهانگیرعبدی، کورش سایه میری صفحات 1-6
    در این مطالعه میزان شیوع اکینوکوکوس گرانولوزوس در میان گوشتخواران ایران به روش متاآنالیز و مرورنظامند مورد بررسی قرار گرفته است. با جستجو در بانک های اطلاعاتی Google scholar، SID، pubmed، Iranmedex، Irandoc، Science direct، Magiran با استفاده از کلمات کلیدی اکینوکوکوس گرانولوزوس، سگ و گوشتخواران ایران تعداد 15مقاله با روش متاآنالیز مدل اثرات تصادفی و با نرم افزار STATA نسخه 11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این مقالات تعداد 2271 سگ و 167 شغال و 174روباه مورد بررسی قرار گرفته است. شیوع آلودگی به این سستود در گوشتخواران ایران 4/27درصد (9/33-9/20 (CI: می باشد. بیشترین آلودگی در مناطق شمال و شمال غرب ایران با میزان 3/33% (4/44-1/22CI:) و کمترین آلودگی در غرب و جنوب غرب ایران با میزان 9/21درصد (3/31-5/12CI:) بوده است. میانگین آلودگی به این نوع سستود در مناطق مرکزی ایران نیز 9/26 درصد با ضریب اطمینان (41- 8/12CI) می باشد. شهرستان گرمسار در سال 2010 با 64 درصد (1/76-59CI:) دارای بیشترین آلودگی و استان سیستان و بلوچستان در سال 1997 با 3/3 درصد (7/9-0CI:) کمترین آلودگی را داشته است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که میزان شیوع اکینوکوکوس گرانولوزوس در ایران بالا می باشد و اقدامات کنترلی و پیشگیری کننده از جمله نابودی سگ های ولگرد و درمان سگ های صاحبدار ضروری به نظر می رسد. واژه های کلیدی: اکینوکوکوس گرانولوزوس، گوشتخواران، ایران، مرور نظامند.
    کلیدواژگان: اکینوکوکوس گرانولوزوس، گوشتخواران، ایران، مرور نظامند
  • معصومه رضانژادی، علیجان تبرایی، ساره ژند، عبدالوهاب مرادی، رضا نظام زاده، محمد علی وکیلی صفحات 7-13
    زمینه و هدف
    لامیوودین اولین داروی خوراکی قابل استفاده برای درمان هپاتیت مزمن B می باشد. جهش ها در جایگاه های YMDD و FLLAQ در ژن پلیمراز HBV باعث مقاومت به لامیوودین می شوند. هدف از این مطالعه تعیین میزان جهش های YMDD و FLLAQ در بیماران هپاتیت Bمزمن در استان گلستان می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی مقطعی، 120 بیمار با عفونت HBV مزمن شامل 55 بیمار تحت درمان با لامیوودین و 65 بیمار درمان نشده با لامیوودین، مورد بررسی قرار گرفتند. HBV-DNA از پلاسما استخراج گردید و PCRبرای تکثیر ناحیه جهش یافته مقاومت به لامیوودین انجام شد. تعیین توالی مستقیم و مقایسه آن با استفاده از توالی استاندارد موجود در پایگاه داده های بانک ژنی صورت گرفت.
    یافته ها
    در این مطالعه متوسط سنی بیماران 7/10±31/36 سال بود که 35 درصد زن و 65 درصد آن ها مرد بودند. جهش در ناحیه YMDD و FLLAQ ژن پلیمراز در 12 بیمار(81/21%) از 55 بیمار تحت درمان با لامیوودین مشاهده گردید و در 65 بیماری که تحت درمان با لامیوودین نبودند هیچ جهشی مشاهده نشد. جهش های YMDD و FLLAQ به ترتیب در 16/9% (120/11) و 83/0% (120/1) بیماران مبتلا به HBV مزمن مشخص شد.
    نتیجه گیری
    جهش های HBV متداول که نقش مهمی در مقاومت به لامیوودین ایفا می کنند در این بیماران مشاهده شدکه مشابه با نتایج سایر مطالعات می باشد.
    کلیدواژگان: ویروس هپاتیت B، جهشYMDD، لامیوودین، ایران
  • مجید تلخابی فرد، ناعمه جاوید، عبدالوهاب مرادی، امیر قائمی، علیجان تبرایی صفحات 14-21
    زمینه و هدف
    سایتومگالوویروس انسانی یک عامل شناخته شده مهم در ایجاد عفونت های مادرزادی می باشد که می تواند باعث ایجاد بیماری و عوارض جدی در نوزادان شود. بکارگیری روش های تشخیص سریع، حساس و اختصاصی این عفونت ویروسی در نمونه های بالینی نوزادان یک ضرورت می باشد. در این مطالعه روش تشخیصی بر پایه PCR و ELISA، برای شناسایی ژنوم سایتومگالوویروس انسانی در نمونه های ادرار نوزادان بهینه سازی گردید.
    روش بررسی
    برای راه اندازی سیستمPCR–ELISA، توالی آغازگرها و کاوشگر اختصاصی از ناحیه ژنی کد کننده گلیکوپروتئین B سایتومگالوویروس انسانی انتخاب شدند. ابتدا نمونه های مورد آزمایش (DNA استخراج شده از نمونه های ادرار و شاهد ها) طی مرحله تکثیر، توسط دیگوگزیژنین نشاندار شده، سپس این محصولات توسط کاوشگر بیوتینه شناسایی و ایجاد هیبرید می کنند. این مکمل توسط استرپتاویدین متصل شده به چاهک های الایزا، بی حرکت شده، در مرحله بعد توسط آنتی بادی ضد دیگوگزیژنین متصل به آنزیم پراکسیداز، ردیابی و رنگ ایجاد شده توسط سوبسترا مورد سنجش قرار گرفت.
    یافته ها
    سویه های بالینی جدا شده از نمونه های ادرار 16 بیمار، توسط این روش شناسایی شدند.PCR-ELISA راه اندازی شده قادر است با حساسیت کمتر از حدود 100 کپی از ژنوم سایتومگالوویروس، عفونت را در نمونه های بالینی تشخیص دهد. در این روش واکنش غیر اختصاصی تاثیر گذار دیده نشد.
    نتیجه گیری
    PCR-ELISA می تواند به عنوان روشی حساس، اختصاصی و قابل اعتماد برای شناسایی نیمه کمی عفونت سایتومگالوویروس در نمونه های بالینی مطرح باشد.
    کلیدواژگان: سایتومگالوویروس انسانی، گلیکوپروتئین B، PCR، ELISA، نیمه کمی
  • مژگان قنادان، ندا اکبری، محمد مهدی سلطان دلال صفحات 22-27
    زمینه و هدف

    خامه یک فرآورده لبنی مغذی است و به دلیل ارزش غذایی بالا  pHنزدیک به خنثی و قابلیت نگهداری محدود محیط مناسبی برای رشد میکروارگانیستم ها می باشد. سالمونلا یکی از عوامل مهم در بیماری های منتقله از غذا هست که سبب گاستروآنتریت انسانی می شود. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی کیفیت بهداشتی خامه های سنتی مصرفی از نظر آلودگی باکتریایی انجام گرفته است.

    روش بررسی

    در این مطالعه مقطعی، 196 نمونه خامه غیر پاستوریزه از 5 منطقه سطح شهر همدان جمع آوری گردید. پس از رقیق سازی در محیط بافر فسفات و تهیه رقت های سریالی برای غنی سازی سالمونلا به محیط راپاپورت واسیلیادیس طبق دستورالعمل CDC منتقل و پس از 24 ساعت انکوباسیون در 37 درجه سانتی گراد، یک لوپ در محیط های کشت مک کانکی و هکتون آگار تلقیح شد. روز بعد کلنی های مشکوک از نظر فنوتایپی مورد بررسی اولیه و بوسیله پلاک API-20E مورد تایید نهایی قرار گرفتند.

    یافته ها

    نمونه های خامه مورد مطالعه حداقل 29 درصد به یک باکتری آلوده بودند. 59/4 درصد نمونه های مورد مطالعه به سالمونلا و 55/2 درصد به یرسینیا آنتروکلی تیکا آلوده بودند. همچنین باکتری های دیگری مانند اشریشیا کلی، آنتروباکتر، کلبسیلا و سیتروباکتر جدا گردید. 9 نمونه خامه به صورت توام به 2 باکتری آلوده بودند.

    نتیجه گیری

    وجود باکتری های عامل بیماری زا نظیر سالمونلا و یرسینیا در نمونه های خامه غیر پاستوریزه، موید نیاز به کنترل کیفی و نظارت بیشتر اداره بهداشت مواد غذایی بر خامه های تولیدی در سطح شهر می باشد.

    کلیدواژگان: خامه، سالمونلا، کلی فرم، یرسینیا آنتروکلی تیکا، همدان
  • لیلا کاشانی، محیا اخلی، عزت الله قائمی، ناصر بهنام پور، الهام کاشانی، حبیب الله اخلی، سوده فندرسکی، مسعود بازوری، لیلا فلسفی صفحات 28-35
    زمینه و هدف
    امروزه همراه با تولید آنتی بیوتیک ها، استفاده از روش های بیولوژیکی جهت مبارزه با باکتری ها مورد توجه بسیاری قرار گرفته است، سیستم های ایمنی با سد های طبیعی دفاعی مانند پرده آمنیوتیک یکی از روش های رویارویی با عفونت های باکتریایی می باشد. هدف از این تحقیق بررسی خاصیت ضد باکتریایی پرده آمنیوتیک انسانی می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی در مرکز آموزشی درمانی دزیانی گرگان انجام شد. 20 پرده آمنیوتیک پس از زایمان مادران جمع آوری و خاصیت ضدباکتریایی آنها علیه باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس،سودوموناس آئروژینوزا و اشریشیاکلی، به روش های رقیق سازی مکرر، انتشار در آگار و عصاره گیری بررسی شد. نتایج به صورت مشاهده ای جمع آوری و تجزیه تحلیل داده ها با محاسبه میانگین و انحراف معیار انجام شد.
    یافته ها
    خاصیت آنتی باکتریایی در 15 درصد از نمونه ها (3 نمونه پرده آمنیوتیک)نسبت به باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و سودوموناس آئروژینوزا مشاهده شد اما هیچ خاصیت ضدباکتریایی علیه اشریشیاکلی مشاهده نشد. روش انتشار آگار و رقیق سازی مکرر با 15درصد پاسخ مثبت، روش های موثرتری در بررسی خاصیت ضد باکتریایی پرده آمنیوتیک بودند.
    نتیجه گیری
    مشاهده خواص ضد باکتریایی پرده آمنیوتیک انسانی علیه باکتری استافیلوکوکوس اورئوس و سودوموناس آئروژینوزا نشان دهنده احتمال وجود خاصیت ضد میکروبی در بافت پرده آمنیوتیک می باشد و به نظر می رسد عوامل مختلفی در بروز این خاصیت تاثیر گذارند.
    کلیدواژگان: پرده آمنیوتیک، خاصیت آنتی باکتریال، روش آزمایشگاهی
  • نیما خرم آبادی، اشرف محبتی مبارز، هانیه آقابابا، مهرداد بهمنش، بهمن تبرایی، فاطمه اطیابی صفحات 36-42
    زمینه و هدف
    یکی از پروتئین های بروسلا که در تمامی سویه ها حضور دارد، پروتئین سطحی 31 کیلودالتونی است که می تواند هدف مناسبی جهت ایمن سازی یا تشخیص محسوب شود.
    روش بررسی
    در مطالعه حاضر، از این پروتئین که به صورت نوترکیب در سیستم بیانی pET28a(+) تولید شده، جهت ردیابی IgG اختصاصی به روش الایزا، در سرم افراد مبتلا به بروسلوز که توسط کشت تایید شده بودند استفاده شد. از سوی دیگر، پاسخ سایتوکاینی لمنوسیت های خون محیطی افراد مبتلا نسبت به این پروتئین در شرایط کشت سلول مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل حاکی از میزان قابل توجه آنتی بادی های IgG نسبت به پروتئین سطحی 31 کیلو دالتونی بروسلا در سرم افراد بیمار می باشد. ارزیابی پاسخ لنفوسیتی بیماران نیز نشان دهنده پاسخ قابل توجه IFN-γ و IL-12 نسبت به این پروتئین است.
    نتیجه گیری
    پروتئین سطحی 31 کیلو دالتون، قادر به برانگیختن پاسخ های همورال و سایتوکاینی حین عفونت در انسان است و می تواند در طراحی روش های ایمونیزاسیون و یا سیستم های تشخیصی سرولوژی کاربرد داشته باشد.
    کلیدواژگان: بروسلوز، پروتئین سطحی 31 کیلودالتونی، بروسلا، سایتوکاین
  • حدیثه محمودجانلو، کیومرث قاضی سعیدی، فاطمه شاکری، عزت الله قائمی * صفحات 43-48
    زمینه و هدف

    کلبسیلا پنومونیه از عوامل عفونت بیمارستانی است. شیوع عفونت با این باکتری در این گزارش ارائه شده است.

    روش بررسی

    فراوانی کلبسیلاها در نمونه های کشت میکروبی بیمارستان 5 آذر گرگان طی سال 89-1390 مورد بررسی قرار گرفت. بعد از تعیین گونه با استفاده از روش های بیوشیمیایی و تعیین مقاومت آن به سفالوسپورین های نسل سوم، وجود ژن های مسئول این مقاومت با استفاده از پرایمرهای اختصاصی بررسی شد. محصول PCR ژن CTX-M برای شناسایی نوع، تعیین توالی شد.

    یافته ها

    در طی مدت مطالعه 70 جدایه کلبسیلا جدا گردید که 51 مورد آن (72.8%) مربوط به سه ماهه آبان، آذر و دی می باشد. به جز یک مورد در مهر ماه بقیه جدایه های ESBL متعلق به این سه ماه می باشد. بررسی ملکولی ژن های ESBL نشان داد که این جدایه ها حداقل به سه نوع تقسیم می شوند و در بخش های داخلی زنان و اورژانس از شیوع بالایی برخوردار بود.

    نتیجه گیری

    گزارش حاضر بیانگر شیوع ناگهانی عفونت کلبسیلا پنومونیه ای است که به علت پیگیری صحیح عفونت کلبسیلایی در بیمارستان شناسایی و کنترل گردید.

    کلیدواژگان: کلبسیلا پنومونیه، ESBL، CTX، M
  • محمد یعقوبی آوینی، محمد دارایی، غلامحسین ابراهیمی پور صفحات 49-56
    زمینه و هدف
    یکی از مهم ترین تولیدکنندگان ترکیبات ضد میکروبی باکتری های مناطق با شرایط خاص اکولوژیک می باشد. هدف از این پژوهش یافتن باکتری های دارای فعالیت ضد میکروبی از خاک های آلوده به مواد نفتی بود.
    روش بررسی
    نمونه برداری از خاک های آلوده به نفت در مناطق نفتی دزفول استان خوزستان انجام شد. جداسازی باکتری های دارای فعالیت ضد میکروبی به روش های انتشار دیسک و کشت خطی صورت گرفت. پس از انتخاب بهترین باکتری، اثر ضد میکروبی آن برروی میکروارگانیسم های شاخص بررسی گردید. شناسایی باکتری جداسازی شده نیز به روش های بیوشیمیایی و فیلوژنتیک انجام شد.
    یافته ها
    نتایج آزمایش بیشترین فعالیت ضد میکروبی باکتری جدا شده را روی باسیلوس سوبتیلیس، اشرشیاکلی، کلبسیلا پنومونیه، کاندیدا آلبیکنس و آسپرژیلوس نایجر نشان داد. فعالیت ضد میکروبی علیه سراشیا مارسسنس، استافیلوکوکوس ارئوس و سودوموناس آئروژینوزا در حد متوسط ارزیابی شد. با این وجود نتایج آزمایش ها برای سه گونه انتروکوکوس منفی بود. نتایج آزمایش های شناسایی به روش بیوشیمیایی و فیلوژنتیک 16S rDNA نشان دهنده شباهت این سویه با آلکالی ژنز فکالیس بود.
    نتیجه گیری
    این باکتری فعالیت ضد میکروبی وسیع الطیفی در کنترل رشد انواع میکروارگانیسم ها را از خود نشان داد. علاوه براین با مقایسه فعالیت ضد میکروبی باکتری جداشده با سایر ترکیبات ضد میکروبی جدا شده از گونه های آلکالی ژنز احتمال جدید بودن این ترکیب ضد میکروبی وجود دارد.
    کلیدواژگان: ماده ضد میکروبی، خاک های آلوده به نفت، آلکالی ژنز فکالیس
  • محمد مهدی سلطان دلال، محمد رهبر، معصومه دورقی، عباس رحیمی فروشانی، قمرتاج خان بابایی، ماندانا مبرهن، فاطمه قاسمی صفحات 57-63
    زمینه و هدف
    سیستیک فیبروزیس(CF) یک بیماری ژنتیکی اتوزومال مغلوب و سودوموناس آئروژینوزا یکی از شایع ترین باکتری هایی است که در این بیماران کلونیزه می گردد. مقاومت روز افزون این باکتری به اکثر عوامل ضد میکروبی به یکی از مهمترین چالش های پیشرو در درمان این بیماران تبدیل شده است. در مطالعه حاضر میزان کلونیزاسیون افراد CF با سودوموناس آئروژینوزا و الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی در جدایه های جدا شده مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در طی یک سال از 100 بیمار مبتلا به CF نمونه خلط و سوآب تنفسی جمع آوری گردید. پس از کشت نمونه های جمع آوری شده، با استفاده از آزمون های بیوشیمیایی تعدادی از نمونه ها به عنوان سودوموناس آئروژینوزا گزارش گردیدند. برای سویه های موکوئیدی شناسایی سودوموناس همانند سویه های غیر تولید کننده آلژینات انجام گرفت تنها برای رسیدن به تک کلنی خالص از پاساژ های مکرر استفاده شد. برای نمونه های سودوموناس الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی برای تعدادی از عوامل ضد میکروبی با استفاده از روش کربی بایر و بر اساس معیارهای CLSI تعیین گردید.
    یافته ها
    از 100 نمونه ی مورد بررسی، 40 نمونه (40%) به عنوان سودوموناس آئروژینوزا مثبت گزارش گردید. شیوع سودوموناس آئروژینوزا در رده سنی 1-3 سال، 4-12سال، 13 سال به بالا به ترتیب 8/23، 84/36 و 80 درصد گزارش گردید.
    نتیجه گیری
    از نظر آماری اختلاف معنی داری بین افزایش سن و میزان ابتلا به سویه های سودوموناس آئروژینوزا وجود دارد و با افزایش سن میزان کلونیزاسیون با سودوموناس آئروژینوزا افزایش یافت.
    کلیدواژگان: سودوموناس آئروژینوزا، سیستیک فیبروزیس، مقاومت دارویی
  • مژگان امینی، سید رضا حسینی دوست، اشرف محبتی مبارز صفحات 64-69
    زمینه و هدف
    استافیلوکوکوس اورئوس به وفور از عفونت های خون، پوست و بافت نرم جدا شده و یکی از عوامل ایجادکننده ی بیماری های منتقله از راه مواد غذایی است. هدف از این مطالعه بررسی شیوع ژن vanA در استافیلوکوکوس اورئوس های جدا شده از نمونه های گوشت جمع آوری شده از مناطق مختلف شهر تهران بوده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه 119 نمونه گوشت خام مرغ و بوقلمون از نظر آلودگی به استافیلوکوک آزمایش شدند. سپس مقاومت سویه ها نسبت به وانکومایسین تعیین و در پایان به روش PCR ژن vanA در آنها ردیابی شد.
    یافته ها
    در مجموع 29 سویه استافیلوکوکوس اورئوس جداسازی و شناسایی شد. در میان این سویه ها، 14 مورد (5/48 %) مقاومت کامل نسبت به وانکومایسین داشتند و 6 سویه (43 %) از آنها دارای ژن vanA بودند.
    نتیجه گیری
    در صد قابل توجهی از نمونه های آزمایش شده به VRSA آلوده بودند و با توجه به شرایط متفاوت از نظر کیفیت بهداشتی تهیه و توزیع مواد غذایی و گوشت این نتایج ممکن است نوساناتی داشته باشد. برای جلوگیری از انتقال زنجیره مقاومت آنتی بیوتیکی به انسان بنظر می رسد باید در اعمال مقررات و ضوابط بهداشتی در زمینه تولید و توزیع مواد غذایی مراقبت های بیشتری انجام گردد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس، مقاومت به وانکومایسین، vanA، گوشت مرغ گوشت بوقلمون
  • نازیلا پورامینی، احمد موحدیان، صبا بردبار بناب، ابراهیم فتاحی، احمد میرزاآقازاده، امیر بهرامی، شیرین فتاحی، همایون دولتخواه صفحات 70-77
    زمینه و هدف
    در سال های اخیر دیابت ملیتوس به عنوان یکی از دلایل اصلی اختلالات دستگاه گوارش فوقانی شناخته شده است. از آنجایی که شیوع بالای آلودگی به هلیکوباکترپیلوری در افراد دیابتی گزارش شده است، در این مطالعه سطوح نیتریک اکسید شیره معده، میزان استرس اکسیداتیو موکوس معده و درصد هموگلوبین گلیکوزیله مورد مطالعه قرار گرفت.
    روش بررسی
    60 بیمار دیابتی آلوده به هلیکوباکتر پیلوری و 60 بیمار دیابتی غیرآلوده به هلیکوباکترپیلوری و60 فرد سالم و غیرآلوده به هلیکوباکترپیلوری به ترتیب بعنوان گروه مورد و گروه های شاهد یک و دو انتخاب شدند. میزان نیتریک اکسید شیره معده به روش رنگ سنجی، میزان فعالیت آنزیم های سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز بیوپسی معده به روش رنگ سنجی و درصد هموگلوبین گلیکوزیله نیز با استفاده از روش کروماتوگرافی تعویض یونی اندازه گیری شد.
    یافته ها
    در مقایسه با دو گروه شاهد افزایش معنی دار و قابل توجهی در میانگین سطوح خونی HbA1c نیتریک اکسید شیره معده، فعالیت آنزیم های سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز مخاط معده در گروه مورد مشاهده گردید(0001/0p<).
    نتیجه گیری
    نتایج حاصله از این مطالعه نشان می دهد که سطوح بالایی از هموگلوبین گلیکوزیله در بیماران دیابتی مبتلا به آلودگی هلیکوباکتر پیلوری در مقایسه با گروه کنترل که آلوده به این باکتری نبودند، دیده می شود و فعالیت بالای آنزیم های آنتی اکسیدان در گروه مورد ممکن است نشان دهنده تولید بسیار بالایی از گونه های فعال اکسیژن را نشان داده و وجود حالت استرس اکسیداتیو را در این بیماران تایید نماید.
    کلیدواژگان: دیابت ملیتوس، هلیکوباکتر پیلوری، هموگلوبین گلیکوزیله، نیتریک اکسید، استرس اکسیداتیو
  • محمد تقی بادله، بهرام میرزاییان، مهناز بابایی، مرتضی بادله، فیروزه درخشان پور، سکینه محمدیان صفحات 78-83
    زمینه و هدف
    با توجه به شیوع بالای اختلال نقص توجه بیش فعالی و اهمیت عوامل تغذیه ای بر آن، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سطح سرمی فریتین با اختلال نقص توجه بیش فعالی انجام شد.
    روش بررسی
    در این پژوهش توصیفی از نوع پس رویدادی،60 کودک به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. 30 کودک مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی که بر اساس چک لیستIV-TR DSM به تایید تشخیصی روانپزشک رسیده بودند و 30 کودک بهنجار انتخاب شدند. میزان سطح سرمی فریتین با روش الیزا اندازه گیری شد.
    یافته ها
    سطح سرمی فریتین کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی در مقایسه باکودکان بهنجار کمتر بود. با فرض طبیعی بودن داده ها آزمون پارامتریک t انجام و مشخص شد، این اختلاف معنادار است. (002/0p=) همچنین با اندازه گیری ضریب همبستگی پیرسون مشخص شد به لحاظ آماری رابطه معناداری بین فرتین و اختلال نقص توجه بیش فعالی وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    پیرو نتایج این پژوهش و با توجه به اهمیت موضوع، پیشنهاد می شود تحقیقات کنترل شده بیشتری انجام شود.
    کلیدواژگان: نقص توجه، بیش فعالی، فریتین، کودک
  • حمیدرضا مهاجرانی، احمد ساریخانی، مولود گندمانی، زهرا اسلامی راد، مهدی مسیبی، مجتبی دیده دار * صفحات 84-89
    زمینه و هدف

    مالاسزیاها به عنوان بخشی از فلور طبیعی بدن انسان می باشند. این مخمرهای چربی دوست در ایجاد بیماری های پوستی مختلفی مثل درماتیت سبورئیک، پیتیریازیس ورسیکالر، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس نقش دارند. درماتیت سبورئیک اکثر مواقع در بخش هایی از پوست که غنی از غدد چربی می باشد مثل پوست صورت، پوست سر و قسمت های فوقانی تنه ایجاد می شود. شوره سر، یک حالت خفیفی از درماتیت سبورئیک می باشد که از طریق پوسته ریزی مشخص می شود.در مطالعه حاضرگونه های مالاسزیا ایجاد کننده شوره سر شناسایی شد.

    روش بررسی

    در این مطالعه توصیفی، 60 نمونه پوسته از افراد مبتلا به شوره سر جمع آوری شدند. نمونه ها با استفاده از محلول هیدروکسید پتاسیم 10درصد در زیر میکروسکوپ بررسی و در محیط کشت لیمینگ نوتمن کشت داده شد. از کلنی های رشد نموده استخراج DNA با کمک روش glass bead انجام شده و جنس و گونه مالاسزیا با روشPCR-RFLP توسط آنزیم CfoIتشخیص داده شدند.

    یافته ها

    از 60 نمونه شوره سر، 40 (6/66%) نمونه از نظر مخمر مالاسزیا مثبت شدند. تمام نمونه های مثبت در آزمایش مستقیم،در محیط کشت رشد نمودند. گونه های مالاسزیایی جدا شده شامل مالاسزیا گلوبوزا (25مورد)، مالاسزیا رستریکتا (10 مورد)، مالاسزیا فورفور(3 مورد) و مالاسزیا سیمپودیالیس (2 مورد) بودند.

    نتیجه گیری

    در اغلب مطالعات، گونه های مالاسزیا به عنوان عوامل ایجاد کننده درماتیت سبورئیک شناسایی شدند. در مطالعه ما همچنین مالاسزیا گلوبوزا به عنوان گونه غالب مالاسزیایی جدا شد.

    کلیدواژگان: درماتیت سبورئیک، قارچ مالاسزیا، اراک
  • آیت نصرالهی عمران، علی ناظمی، شهربانو کیهانیان، ناهید آریانا صفحات 90-96
    زمینه و هدف
    به دنبال افزایش مقاومت دارویی در قارچ ها افزایش قابل ملاحظه مقاومت گونه های کاندیدا آلبیکنس نسبت به فلوکونازول مشاهده می شود. مطالعات ملکولی برای تعیین ارتباط این مقاومت دارویی با افزایش بیان ژن آنزیم های تولیدشده در جدایه های کاندیدایی مقاوم به دارو در حال پیشرفت است. این مطالعه به دنبال یافتن ارتباط بیان ژن لیپاز8 خارج سلولی کاندیدا آلبیکنس جدا شده از بیماران مبتلا به کاندیدیازیس، با مقاومت یاحساسیت به فلوکونازول بود.
    روش بررسی
    آزمون حساسیت دارویی بر روی مخمرهای کاندید آلبیکنس شناسایی شده از کاندیدیازیس دهانی و واژنی نسبت فلوکونازول جهت تعیین گونه های مقاوم و حساس مطابق با روش CLSI صورت گرفت. برای بررسی مقایسه ای بیان این ژن در گونه های حساس و مقاوم واکنش RT real_time PCR انجام شد.
    یافته ها
    از46 موردکاندیدا آلبیکنس جدا شده، 20 جدایه حساس، 12 جدایه نیمه حساس و 14 جدایه مقاوم به فلوکونازول شناسایی شدند. پس از انجام واکنش PCR نتایج نشان داد که بیان این ژن در جدایه های حساس به فلوکونازول متوسط بوده در حالی که در جدایه های مقاوم به فلوکونازول بیان این ژن، بالا بود.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از بیان ژن لیپاز 8 نشان داد که بیان بیش از حد بعضی از ژن های آنزیم های مسئول حدت کاندیدا، ممکن است در ایجاد مقاومت به فلوکونازول نیز نقش داشته باشند.
    کلیدواژگان: کاندیدیازیس، بیان ژن لیپاز، REAL، TIME PCR، فلوکونازول
  • محمد جواد غروی، مونا روزبهانی، حسین بخشکار صفحات 97-103
    زمینه و هدف
    ژیاردیا لامبلیا و آنتاموبا هیستولیتیکا، شایع ترین تک یاخته های روده ای انسان در سراسر جهان می باشد. تظاهرات بالینی عفونت ژیاردیایی به صورت اسهال حاد، سندرم اسهال مزمن و سوءجذب می باشد. آنتاموبا هیستولیتیکا بدون ایجاد علائم بالینی به دیواره روده حمله ور می شود و می تواند به کبد و سایر ارگان های بدن نیز انتشار یابد. لذا به جهت اهمیت تشخیصی این دو تک یاخته در مطالعه ما روش های تشخیصی روتین و مدرن آن ها با یکدیگر مقایسه خواهد شد.
    روش بررسی
    طی یک مطالعه تحلیلی مقایسه ای در سال 1391، از 1025 بیمار مراجعه کننده به 3 مرکز آزمایشگاهی واقع در تهران و کرج به روش تصادفی ساده، به مدت 7 ماه نمونه گیری مدفوع و خون انجام گرفت. آزمایش تغلیظی فرمالین دترجنت بر روی تمامی نمونه ها انجام شد. نمونه های مثبت این روش مورد آزمایش های جستجوی آنتی ژن و آنتی بادی در مدفوع به روش الایزا قرار گرفت. همچنین جهت بررسی آنتی بادی ژیاردیا و هیستولیتیکا در خون از بیماران مدفوع مثبت، نمونه سرمی گرفته شد.
    یافته ها
    از 1025 نمونه مدفوع 76 مورد(4/7%) ژیاردیا و 19 مورد(8/1%) آنتاموبا هیستولیتیکا با روش میکروسکوپیک فرمالین-دترجنت مثبت شدند. در روش سرولوژیک الایزا، کوپر و آنتی بادی ژیاردیا 81 مورد(9/7%)، کوپر و آنتی بادی آنتاموبا هیستولیتیکا24 مورد(3/2%)، کوپر و آنتی ژن ژیاردیا 78 مورد(6/7%) و کوپر و انتی ژن هیستولیتیکا 5 مورد (4/0%) شناسایی شده است. انتی بادی خون در آنتاموبا هیستولیتیکا در22 مورد(1/2٪) اندازه گیری شده است.
    نتیجه گیری
    حساسیت روش میکروسکوپی نسبت به روش های سرولوژیک جستجوی آنتی ژن و آنتی بادی در مدفوع به روش الایزا بالاتر از 90 درصد می باشد. در نتیجه روش فرمالین-دترجنت به عنوان روش برتر میکروسکوپیک در آزمایش های مدفوع انتخاب شده است.
    کلیدواژگان: ژیاریا لامبلیا و آنتاموبا هیستولیتیکا، آنتی ژن مدفوع، آنتی بادی در خون و مدفوع
  • رامینا محبوبی، جلیل فلاح مهرآبادی، نوشین قنبری، محمدرضا پورمند *، راحیل مشهدی، آذر حدادی صفحات 104-110
    زمینه و هدف

    امروزه افزایش سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک و ناکارآمد بودن واکسن های موجود برای پیشگیری از عفونت های پنوموکوکی ضرورت بررسی آنتی ژن های جدید پروتئینی را مشخص می کند. به نظر می رسد اتولیزین ماینور استرپتوکوکوس پنومونیه دارای خواص آنتی ژنیک می باشد. در این مطالعه برای اولین بار ژن آن کلون گردید.

    روش بررسی

    پس از استخراج ژنوم سویه استاندارد استرپتوکوکوس پنومونیه (ATCC 49619) آغازگرهای اختصاصی به منظور تکثیر ژن اتولیزین ماینور با روش PCR طراحی شدند. قطعه ژن تکثیر شده پس از تخلیص به درون وکتورpET21a الحاق و با شوک حرارتی به درون سلول مستعد باکتریایی منتقل شد. وجود ژن در وکتور نوترکیب و عدم بروز جهش در آن با روش های هضم آنزیمی و تعیین توالی مورد بررسی قرار گرفت. این ژن در نهایت به روش بیوانفورماتیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    قطعه ژن اتولیزین ماینور با موفقیت کلون شد و نتایج هضم آنزیمی نشان دهنده جداسازی کامل این ژن از پلاسمید بود. بررسی های بیوانفورماتیک نشان داد که این ژن فاقد سیگنال پپتید بوده و پروتئینی به وزن ملکولی 44/36 کیلودالتون دارای 318 اسیدآمینه را کد می کند.

    نتیجه گیری

    معرفی آنتی ژن های جدید نظیر اتولیزین ماینور و تعیین ویژگی های آنها مسیرهای بیش تری را در جهت پیش گیری و کنترل عفونت-های ناشی از استرپتوکوکوس پنومونیه باز خواهد کرد.

    کلیدواژگان: استرپتوکوکوس پنومونیه، اتولیزین ماینور، کلونینگ
  • فاطمه مسگریان، میترا شربتخوری، رسول محمدی، محمدحسن رجبی صفحات 111-118
    زمینه و هدف
    کریپتوسپوریدیوم تک یاخته شایع انگلی مسبب اسهال در انسان می باشد. این عفونت در کودکان به مراتب شایع تر از بالغین است. مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع کریپتوسپوریدیوزیس در کودکان مبتلا به اسهال بستری در بیمارستان های گنبد کاووس در سال 1390 انجام شد.
    روش بررسی
    از کودکان مبتلا به اسهال بستری در دو بیمارستان شهرستان گنبد در سه نوبت نمونه مدفوع گرفته شد و اطلاعات پرسشنامه برای هر کودک تکمیل گردید. نمونه های مدفوع به روش فرمل- اتر تغلیظ شد و به کمک رنگ آمیزی اسید فاست اصلاح شده وجود انگل کریپتوسپوریدیوم بررسی شد.
    یافته ها
    از 547 کودک مبتلا به اسهال مورد بررسی 27 مورد (9/4 %) مبتلا به کریپتوسپوریدیوزیس بودند. بین میزان آلودگی با جنسیت و محل سکونت (شهر و روستا) کودک اختلاف معنی داری مشاهده نشد. آلودگی در گروه سنی 2 تا 4 سال با اختلاف معنی داری شایع تر بود (013/0= P). بیشترین و کمترین میزان آلودگی به ترتیب در فصل بهار و زمستان دیده شد (0001/0> P). ارتباط معنی داری از نظر آلودگی به کریپتوسپوریدیوم و نگهداری دام مشاهده گردید (041/0= P).
    نتیجه گیری
    شیوع کریپتوسپوریدیوزیس در کودکان مبتلا به اسهال گنبد تقریبا با مطالعات مشابه در نقاط دیگر کشور برابر بوده و از عوامل احتمالی موثر در این بیماری می توان نگهداری دام و فصل بهار را نام برد.
    کلیدواژگان: کریپتوسپوریدیوم، کریپتوسپوریدیوزیس، اسهال، کودکان، گلستان، ایران
  • مهدی صفاری، محمدرضا ذوالفقاری، پگاه شکیب، سمانه روحی صفحات 119-123
    زمینه و هدف
    بیماری های اسهالی در همه گروه های سنی و در تمام مناطق جغرافیایی جهان اتفاق می افتند. اشریشیا کلی E. coli) O157: H7) یکی از مهمترین عوامل باکتریایی ایجاد کننده این بیماری می باشد. هدف از این پژوهش بررسی فراوانی شیوع اسهال ناشی از این باکتری در بیماران مبتلا به اسهال حاد بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه 214 نمونه مدفوع مربوط به اسهال حاد از بیماران در بیمارستان ها و آزمایشگاه های تشخیص طبی شهرستان ملایر و در ماه های خرداد تا آبان جمع آوری شد. کشت نمونه ها در محیط کشت های غنی کننده، افتراقی، اختصاصی و انتخابی انجام و از روش های تشخیص سریع و استفاده از آنتی سرم اختصاصی جهت شناسایی E. coli O157:H7 استفاده شد.
    یافته ها
    در 15/12 درصد از نمونه ها تخمیر لاکتوز مشاهده و به عنوان E. coli تایید شد. نتایج حاصل از کشت نمونه های لاکتوز مثبت نشان داد که 54/6 درصد از نمونه ها بتا گلوکورونیداز منفی بودند. این تعداد از نمونه ها به عنوان E.coli O157 تایید گردید و در نهایت با استفاده از آنتی سرم O157:H7 از 14 نمونه ای که بتا گلوکورونیداز منفی بودند 87/1 درصد از نمونه ها به عنوان E. coli O157:H7 تایید شدند.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد شیوع E. coli O157:H7 در افراد با سنین بالا و کودک بیشتر بوده است و آب و مواد غذایی در انتقال آن نقش بسزایی ایفا می کنند.
    کلیدواژگان: شیوع، E، coli O157:H7، گاستروآنتریت، بیماران
|
  • Pages 1-6
    In this study, the prevalence of Echinococcus granulosus was surveyed by meta-analysis and systematic review. Using main keywords of Echinococcus granulosus, dog and carnivores, we searched standard sites such as Google scholar, SID, Pubmed, Iranmedex, Irandoc, Science direct and magiran. Fifteen reliable articles were reviewed and analyzed by STATA software, Ver 11. From obtained articles, the number of 2271 dogs, 167 jackals and 174 foxes have been investigated by Iranian researchers. The infection rate of E.granulosus was reported 27.4% (95% CI, 20.9-33.9) in this study in that the highest from north and north west of Iran with prevalence of 33.3 %(CI:22.1-44.4), the lowest by 21.9 %(CI:12.5-31.3) from west and south west of Iran and the average from the central region of Iran (26.9%; CI:12.8-41). Among cities the highest (64%) and the lowest (3.3%) infection rate were reported in Garmsar city (2010) and Sistan and Balochestan province (1997). Given that the overall prevalence of E.granulosus in Iran is high, Control and prevention measures including destruction of stray dogs and treatment of owner dogs seems to be necessary.
    Keywords: Echinococcus Granulosus, Carnivores, Iran, Systematic Review
  • Rezanezhadim., Tabarraeia., Zhands., Moradia., Nezamzader., Vakili, Ma Pages 7-13
    Background And Objective
    Lamivudine is the first orally available drug approved for treatment of chronic hepatitis B. Mutations at the YMDD and FLLAQ motifs in the domains of HBV polymerase gene contribute resistance to lamivudine. This study was aimed to determine the rate of YMDD and FLLAQ mutants in hepatitis B patients in Golestan Province, Iran.
    Material And Methods
    In this cross sectional study, 120 patients with chronic HBV infection were recruited. Of them, 55 were treated and 65 untreated with Lamivudine. HBV DNA extractions from plasma and polymerase chain reaction (PCR) were performed. For detection of Lamivudine mutants direct sequencing and alignment of products were applied using reference sequence from Gene Bank database.
    Results
    the average age of patients was 36.31±10.07, which 35% of them were female and 65% were male. Mutations at the YMDD and FLLAQ motifs in the domains of HBV polymerase gene were detected in 12 of 55 patients (21.81%) treated with Lamivudine while no mutation was observed in in untreated patients. The YMDD and FLLAQ mutants were detected in 9.16% (11/120) and 0.83% (1/120) of chronic HBV patients, respectively.
    Conclusion
    Usual HBV mutations, which play an important role in lamivudine resistance, detected in this study are similar to other studies. Key words: Hepatitis B Viruse, YMDD Mutation, Lamivudine, Iran.
    Keywords: Hepatitis B Viruse_YMDD Mutation_Lamivudine_Iran
  • M. Talkhabifardm., N Javidn., A Moradia., A Ghaemia., A Tabarraei, A. Pages 14-21
    Background And Objective
    Human Cytomegalovirus (CMV) is an important cause of congenital viral infection that can lead to serious diseases and complications in infants. Application of rapid, sensitive, and specific HCMV detection methods is necessary for congenital infection detection. We aimed to optimize the use of PCR and ELISA for detection of HCMV in infants.
    Material And Methods
    PCR–ELISA was performed by using specific primers and probe for detection of the HCMV glycoprotein B gene. First, the extracted DNA from urine samples and controls were labeled by digoxigenin during DIG-labeling PCR. After that, Biotin-labeled probe captured the DIG-labeled PCR products. The probe-PCR product hybrid is immobilized on a streptavidin-coated Microtiter plate, and detection was confirmed by proxidase-conjugated anti-digoxigenin antibody, and calorimetric substrate.
    Results
    The clinical Human CMV strains isolated from16 patients were detected by this method. The optimized PCR-ELISA method was able to detect less than100 copies of HCMV genome. There was no non-specific reaction.
    Conclusion
    PCR-ELISA can be applied as a sensitive, specific and reliable method for Semi-quantitative CMV detection in clinical samples.
    Keywords: Cytomegalovirus, Glycoprotein B, PCR, ELISA, Semi, Quantitative
  • Ghanadanm., Akbarin., Soltan Dallal, Mm Pages 22-27
    Background And Objective

    Cream, a rich dairy product, with a neutral PH and low preservation time is a suitable medium for microbial growth. Salmonella is one of the most important pathogens in causing food poisoning and human gastroenteritis. This study aimed at investigating the quality of traditional cream for the bacterial contamination.

    Material And Methods

    In this cross-sectional study, 196 non-pasteurized cream samples were collected from 5 regions of Hamedan, Iran. After dilution in phosphate buffer and serial dilution preparation, Salmonella was transferred to Rappaport-Vassiliadis (RV) enrichment medium according to CDC guidelines. After 24 h incubation at 37 ° C, a loop was inoculated in MacConkey and Hektoen Enteric (HE) Agar. The suspected colony phenotype was examined and their identification confirmed by API-20 E.

    Results

    The samples (29%) were contaminated with at least one kind of bacteria, Salmonella Spp (4.59%) and Yersinia Spp (2.55%). The other bacteria like Escherichia, Enterobacter, Klebsiella, and Citrobacter were also isolated. Nine samples were contaminated with two kinds of bacteria.

    Conclusion

    The presence of bacteria such as Salmonella and Yersinia in unpasteurized cream indicates that more quality control needs to be applied to the traditional crème produced in the city by health control office of food products.

    Keywords: Cream, Salmonella SPP, Coliform, Yersinia Enterocolitica, Hamedan
  • Kashanil., Okhlym., Ghaemi, Ea, Behnampourn., Kashanie., Okhly, Ho, Fendereskis., Bazoorim., Falsafi, L. Pages 28-35
    Background And Objective
    Along with antibiotics, the use of biological methods to combat bacteria is notably considered. A natural barrier such as amniotic membrane is one of the ways of dealing with bacterial infections. The aim of this study was to determine the antibacterial effect of human amniotic membrane.
    Materials And Methods
    This descriptive study was performed in Dezyani teaching Hospital of Gorgan University of Medical Sciences, Iran. To evaluate the antibacterial activity against Staphylococcus aureus, Pseudomonas aeruginosa and Escherichia coli bacteria, 20 amniotic membranes were obtained from postpartum mothers and examined by repeated dilution, diffusion and extraction techniques. Data were collected by observation method and described by mean and standard deviation.
    Results
    The antibacterial activity was found in 15% of the samples against Staphylococcus Aureus and Pseudomonas aeruginosa, while no antibacterial activity was found against E. coli. Given the 15% positive responses, "Diffusion" and "repeated dilution" techniques were more effective in investigating the antibacterial effect of amniotic membrane.
    Conclusion
    The results show the probability of antimicrobial effect of amniotic membrane tissue and it seems that this property can be affected by many factors.
    Keywords: Amniotic Membrane, Anti, Bacterial Properties, Laboratory Methods
  • Pages 36-42
    Background And Objective
    One of the proteins shared in all strains of Brucella is 31 kDa surface protein (BCPS31) that could be an appropriate target for immunization and serological diagnosis.
    Material And Methods
    In the present study, BCSP31 produced as a recombinant protein in pET28a (+) expression system was utilized, using ELISA, to detect trace specific antibody (IgG) in brucellosis patient's serum that was confirmed by culture. We also evaluated cytokine response of peripheral blood lymphocytes to this protein in the cell culture.
    Results
    The results indicated a significant amount of surface protein antibodies (IgG) in the serum of patients with brucellosis. Evaluation of lymphocyte responses to rBCSP31 also showed a significant IL-12 and IFN-γ production in patients’ lymphocyte cultures.
    Conclusion
    These results suggest that BCSP31 can elicit specific humoral and cellular responses during host infection and it can be used in designing immunization and serologic diagnosis systems.
    Keywords: Brucellosis, 31kDa Cell Surface Protein, Brucella, Cytokine
  • Mahmoudjanlouh., Ghazisaeedik., Shakerif., Ghaemi, Ea Pages 43-48
    Background And Objective

    Klebsiella pneumoniae is one of the agents causing nosocomial infection; therefore, we decided to report the prevalence of Klebsiella pneumoniae caused infection.

    Material And Methods

    The frequency of Klebsiella in culture media samples of Panje Azar hospital was studied in 2011-2012. After determination of the species with biochemical methods and determination of resistance to third generation cephalosporins, the existence of responsible genes for this resistance was investigated using specific primers. The PCR product for CTX-M gene was sequenced.

    Results

    During the study, 70 isolates of Klebsiella were isolated in that 51 (72.8%) related to three months of November, December and January. Except for the one related to November, other ESBL cases belonged to these three months. Based on molecular investigation of ESBL genes, these isolates at least were in 3 types and had a high frequency in Internal, female and Emergency wards.

    Conclusion

    The present report implied a sudden prevalence of Klebsiella pneumoniae that detected and controlled by a correct monitoring.

    Keywords: Klebsiella Pneumoniae, ESBL, CTX, M
  • Yaghoobi Avinim., Daraeim., Ebrahimipour, Gh Pages 49-56
    Background And Objective
    The bacteria living in the specific ecological conditions are among the most promising antimicrobial producers. This study aimed at isolating antimicrobial producing bacteria from soils contaminated with crude oil.
    Material And Methods
    the samples were obtained from crude oil contaminated soils around Dezful located in Khuzestan province, Iran, and antimicrobial producing bacteria were isolated using disc diffusion and cross streak culture. Then, the best bacterium was selected and its antimicrobial potency was studied against indicator microorganisms. The isolate was also characterized based on biochemical properties and phylogenetic analysis.
    Results
    based on the results, the highest antimicrobial activity of isolated bacterium was related to Candida albicans, Aspergillus niger, Bacillus subtilis, E. coli and Klebsiella pneumonia. An intermediate effect was determined against Serratia marcesens and Staphylococcus aureus, whereas no effect was observed against three strains of Enterococcus. Using biochemical characteristics and phenotypic traits, the isolate was identified as Alcaligenes faecalis.
    Conclusion
    given that the isolate has broad spectrum activity against a various range of microorganisms and in comparison with some antimicrobial compounds produced by other Alcaligenes species, it seems the novelty of this antimicrobial compound.
    Keywords: Antimicrobial Compound, Oil Contaminated Soil, Alcaligenes faecalis
  • Soltan Dallal, Mm, Rahbarm., Douraghim., Rahimi Forooshania., Khan Babaei, Gt, Mobarhanm., Ghasemi, F. Pages 57-63
    Background And Objective
    Cystic fibrosis (CF) is an autosomal recessive genetic disease and Pseudomonas aeruginosa is one of the most common bacteria colonized in CF patients. Growing resistance of this bacterium to antibiotics now a day is a challenge of controlling infection in CF patient. In this study colonization of CF patients with Pseudomonas aeruginosa and antibiotic susceptibility pattern of isolated strains were examined.
    Material And Methods
    From 100 CF patients, during a year, sputum and bronchial swabs were collected. After culturing the samples, some of them were reported as Pseudomonas aeruginosa using biochemical tests. Mucoid strains of Pseudomonas aeruginosa were identified the same as non-producing alginate strains while for catching single pure colony, repeated passage was used. For determining antibiotic resistance of Pseudomonas aeruginosa to some antimicrobial agents Kirby-Bauer method based on CLSI was used.
    Results
    Of 100 samples, 40 (40%) were positive for Pseudompnas aeruginosa. The prevalence of P. aeruginosa was 23.8, 36.84 and 80% at the age of 1-3, 4-12 and 13, respectively.
    Conclusion
    Statistically, there is a significant difference between age and contracting with Pseudomonas aeruginosa in that the higher the age the more colonization with Pseudomonas aeruginosa.
    Keywords: Pseudomonas Aeruginosa, Cystic Fibrosis, Drug Resistance
  • Aminim., Hosseini Doust, Sa, Mohabati Mobarez, A. Pages 64-69
    Background And Objective
    Staphylococcus aureus have been isolated frequently from the infection of blood, skin and soft tissue, and is one of the causative agents of food-borne illnesses. The purpose of this study was to investigate the occurrence of vanA in raw meat samples in Tehran, Iran.
    Material And Methods
    Totally, 119 samples of chicken and turkey raw meat were cultured for Staphylococcus aureus. The Resistance to vancomycin was determined and Van A Gene detected by PCR method.
    Results
    twenty- nine strains of Staphylococcus aureus were isolated. Of these, 14 (48.5%) were fully resistant to vancomycin and six of them had van A gene.
    Conclusion
    Given that a large number of the samples were infected to VRSA and diversity of quality in production and distribution of foods and meat, the results could be varied. To avoid the transmission of antibiotic resistance chain to human, we should pay attention to make regulation and health conditions in production and distribution.
    Keywords: Staphylococcus Aureus, Vancomycin Resistance, Van A, Turkey Raw Meat, Chicken
  • Pages 70-77
    Background And Objective
    Recently, diabetes mellitus has been known as one of the main cause of upper gastrointestinal symptoms. Since a high prevalence of H. Pylori in diabetic patients has been reported, we aimed to evaluate the level of gastric juice Nitric Oxide (NO°), Oxidative Stress and Glycated Hemoglobin.
    Material And Methods
    In case group, the participants were 60 diabetic patients infected with H. Pylori, and in control groups 60 diabetic patients without H. Pylori and 60 healthy individuals. The level of NO° in gastric juice was measured calorimetrically and the activity of superoxide dismutase (SOD) and glutathione peroxidase (GPX) in gastric biopsy was determined using standard methods. The percentage of Glycated Hemoglobin (HbA1C) was measured by ion exchange chromatography.
    Results
    In case group compared to controls, significantly increased level of blood HbA1C, nitric oxide in gastric juice, activity of SOD and GPX in the gastric mucosa were observed (p<0.0001).
    Conclusion
    A significant increase of glycated hemoglobin in diabetic patients with H. Pylori and high activity of antioxidant enzymes in the case group may indicate a high production of reactive oxygen species and the presence of oxidative stress in these patients.
    Keywords: Diabetes Mellitus, H. Pylori Infection, Glycated Hb, Nitric Oxide, Oxidative Stress
  • Pages 78-83
    Background And Objective
    With regard to high prevalence of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and its being significantly affected by nutritional factors, we aimed to determine the relationship between Ferritin serum level and ADHD.
    Material And Methods
    This ex-post- facto (causal comparative research) design study was conducted on 60 children, selected via convenience sampling. Thirty of them were ADHD children diagnosed by a psychiatrist using DSM IV checklist, as a case group, and the rest were healthy ones located in control group. Having their family informed consent, their Ferritin level was measured via ELIZA method.
    Results
    The results show that Ferritin serum level of ADHD children are lower than that of healthy ones. Using t- test, it was indicated that the difference is significant (p= 0.002). Besides, the result of Pearson correlation coefficient showed that there is no significant relation between Ferritin and ADHD.
    Conclusion
    In terms of the results and the importance of this issue, we recommend conducting further controlled research.
    Keywords: Ferritin, ADHD, Attention Deficit Hyperactivity Disorder
  • Mohajerani, Mr, Sarikhania., Gandomanim., Eslamiradz., Mosayebim., Didehdar, M. Pages 84-89
    Background And Objective

    Malassezia that is a part of normal flora is lipophilic yeast involved in a variety of skin diseases such as seborrheic dermatitis, pityriasis versicolor, atopic dermatitis and psoriasis. Seborrheic dermatitis affects most often the sebaceous-gland-rich areas of skin such as face, scalp, and parts of the upper trunk. Dandruff is a mild variant of seborrheic dermatitis characterized by scaling. In this study, Malassezia species causing dandruff were identified.

    Material And Methods

    In this descriptive study, the samples (n= 60) from participants with dandruff were examined under a microscope using 10% KOH solution and cultured in Leeming and Notman ager medium. DNA Extraction was performed from colonies by glass bead and the Malassezia genus, and species were detected by CfoI enzyme using PCR-RFLP method

    Results

    Of 60, 40 (66.6%) were positive for Malassezia yeast. The positive samples in direct examination grew in culture medium. Malassezia species isolated were Malassezia globosa (25 cases), Malassezia restricta (10 cases), Malassezia furfur (3 cases) and Malassezia sympodialis (2 cases).

    Conclusions

    In most studies, the Malassezia species were identified as the agents causing seborrheic dermatitis. In our study, Malassezia globosa was isolated as a dominant species.

    Keywords: Seborrheic Dermatitis, Malassezia SPP, Arak
  • Gharavi, Mj, Roozbehanim., Bakhshkar, H. Pages 97-103
    Background And Objectives
    Giardia lamblia and Entamoeba histolytica are the most prevalent human intestinal pathogenic protozoa, worldwide. The clinical features of Giardia infection are acute diarrhea, a chronic condition with continuous diarrhea and malabsorption. Entamoeba histolytica invade intestinal tract without any typical clinical indications, and it can involve liver and other organs too. Therefore, we aimed to study these protozoa by serological and parasitological methods.
    Material And Methods
    In this comparative study, the stool and blood specimens were collected from 1025 patients selected via simple random sampling in three different laboratories located in Tehran and Karaj, Iran (2012). Formalin Detergent test was performed on all samples. Both serum and stool positive samples of this method were analyzed for antigen and antibodies related to Giardia lamblia and Entamoeba histolytica, respectively.
    Results
    of 1025 stool specimens, 76 (4.7%) were positive for Giardia lamblia and 19 (1.8%) for Entamoeba histolytica using Formalin-detergent method. In ELISA, 81 (7.9%) coproantibodies to Giardia lamblia and 24 (2.3%) coproantibodies to Entamoeba histolytica, 78 (7.6%) corproantigen for Giardia lamblia, and 5 (0.4%) for Entamoeba histolytica were observed. circulatory antibodies to Entamoeba histlytica were detected in 22 cases (2.1%)
    Conclusion
    Sensitivity of microscopic method compared to serological methods is higher than 90%; therefore, Formalin-detergent method can be the best method for stool examination.
    Keywords: Giardia Lamblia, Entamoeba Histolytica, Coproantibody, Coproantigen, Blood Antibody
  • Mahboobir., Fallah Mehrabadij., Pourmand, Mr, Mashhadir., Haddadi, A. Pages 104-110
    Background And Objective

    Increased antibiotic resistant strains and inadequacy of current vaccines against pneumococcal infections necessitate the study of novel protein antigens. It seems that minor autolysin of Streptococcus pneumoniae may have antigenicity. Thus, we aimed at cloning its gene for the first time.

    Material And Methods

    After DNA extraction of Streptococcus pneumoniae (ATCC 49619), Specific primers were designed for amplifying minor autolysin gene fragment, using PCR. The purified gene fragment was inserted into pET21a vector and was transformed into bacterial competent cells by heat shock technique. The presence of gene and absence of mutation in the recombinant vector were checked out with sequencing and enzymatic digestion methods. The gene sequence was finally analyzed by bioinformatic tools.

    Results

    The gene of minor autolysin was cloned successfully and the result of enzymatic digestion was the indication of complete isolation of this gen from plasmid.. Bioinformatics studies revealed that the mature protein was lacking signal peptide and the gene encoded 318 amino acids with a molecular weight of 36.4 kDa.

    Conclusion

    The presentation and characterization of novel antigens such as minor autolysin could help us with finding new approaches for preventing and controlling pneumococcal infection.

    Keywords: Streptococcus Pneumoniae, Minor Autolysin, Cloning
  • Mesgarianf., Sharbatkhorim., Mohammadir., Rajabi, Mh Pages 111-118
    Background And Objective
    Cryptosporidium is a common protozoan causing diarrhea in human, specifically in children. Hence, we aimed to investigate the prevalence of this protozoan among diarrheic children hospitalized in Gonbad Kavus in 2011.
    Material And Methods
    Three stool samples were collected from diarrheic children in two hospitals of Gonbad city and a relevant questionnaire was filled out for each child. The stool samples were concentrated by formalin ether method, and the infection was assessed by modified acid-fast staining method.
    Results
    Of 547 children, 27 (4.9%) were infected with cryptosporidiosis. There was no significant relationship between the amount of infection and gender and habitation area (urban/ rural). The infection rate was significantly prevalent in 2-4-year-old children (P=0.013). The most and the least infection rate were observed in spring and winter, respectively (P< 0.0001). There was a significant association between the disease and keeping animal (P= 0.041)
    Conclusion
    The prevalence of cryptosporidiosis in diarrheic children in Gonbad is almost equal to other regions of the country and keeping animal and spring season may be considered as the risk factors for the disease.
    Keywords: Cryptosporidium, Cryptosporidiosis, Diarrhea, Children, Golestan, Iran
  • Safaarim., Zolfaghari, Mr, Shakibp., Rouhi, S. Pages 119-123
    Background And Objective
    Diarrheal diseases may occur in all age groups, worldwide. Escherichia coli (E. coli O157: H7) is one of the most important bacterial agents causing this disease. The purpose of this study was to assess the prevalence of diarrhea in patients with acute diarrhea caused by this bacterium.
    Material And Methods
    In this study, 214 stool samples were collected from acute diarrheic patients in hospitals and clinical laboratories of Malayer city, Iran. The samples were cultured in rich, differentiation, specific and selective medium. To detect E. coli O157: H7, rapid detection method and antisera were used.
    Results
    In 12.15% of the samples, lactose fermentation was observed and E. coli was afirmed. The results of lactose positive samples showed that 6.54% were negative-β- Glucuronidases and were confirmed as E. coli O157. Finally, by using O157: H7 antisera, 1.87% of 14 samples that were negative- β-Glucuronidases were asserted as E. coli O157.
    Conclusion
    based on the results, the prevalence of E. coli O157: H7 is higher in children and elders than the others. Food and water play a significant role in transferring E. coli.
    Keywords: Prevalence, E. coli O157: H7, Gastroenteritis, Patients