مقایسه سبک های فرزندپروری و سبک های هویتی در کودکان و نوجوانان عادی و بزهکار

پیام:
چکیده:
مقدمه
بزهکاری به عنوان یکی از مسائل اجتماعی در جوامع مختلف بصورت حاد و به اشکال پیچیده شناخته شده است. کاهش میزان بزهکاری کودکان و نوجوانان جامعه، یکی ازسیاست های کلان مورد تاکید در سالهای اخیر بوده است،کنترل و پیشگیری بزهکاری کودکان و نوجوانان می تواند به شکل مستقیم بر بالندگی وسعادت سرمایه های با ارزش انسانی تاثیر بگذارد و بستر مساعدی را برای زندگی بهتر فراهم آورد. لذااین مطالعه با هدف مقایسه سبک های فرزندپروری، وسبک های هویتی در کودکان و نوجوانان بزهکار و عادی صورت گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی،تحلیلی، 300 نفر کودک و نوجوان پسر(150 نفر بزهکار و 150 نفر عادی) مورد مطالعه قرار گرفتند که از مراکز کانون اصلاح وتربیت ومدارس عادی و از طریق روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه سبک های فرزندپروری ادراک شده،پرسشنامه سبک های هویت برزونسکی و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی را تکمیل کردند. داده های جمع اوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری آنوا،من ویتنی،ویل کاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد سبک های هویت، وضعیت اقتصادی، سطح تحصیلات والدین، وضعیت اشتغال والدین، موفقیت در تحصیل و سوابق زندانی اعضاء خانواده، در دو گروه متفاوت می باشد.تفاوت معناداری بین سبک های فرزندپروری والدین دردو گروه مشاهده نشد. همچنین بین کلیه سبک های هویت نوجوانان عادی و بزهکار تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری
ویژگی های جمعیت شناختی، وضعیت اقتصادی، نوع اشتغال والدین، سطح تحصیلات والدین، موفقیت در تحصیل، سوابق زندانی اعضاء خانواده و سبک های هویتی از عوامل اساسی موجود در بزهکاری کودکان و نوجوانان می باشد که می تواند نتایج ارزنده وراه های موثری را برای کمک و حمایت از این گروه از افراد جامعه باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
104 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1359234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!