تحولات مورفولوژی زراعی سکونتگاه های روستایی دهستان صالحان (شهرستان خمین) دوره 85- 1341

پیام:
چکیده:
مورفولوژی زراعی به عنوان جزئی از ساخت زراعی سکونتگاه های روستایی کشور تحول پذیر است. این تحولات که ماهیتی ساختاری-کارکردی دارد، پیوسته در حال وقوع است. اما، در جریان اصلاحات ارضی ساخت زراعی تحولات ناگهانی و سریعی را تجربه نمود. به دنبال آن، مالکین افزایش یافتند، مکانیزاسیون وارد روستا شد و جامعه ی روستایی وارد مرحله ی جدیدی از صورت بندی اجتماعی- اقتصادی یعنی دنیای سرمایه داری (البته شبه سرمایه داری) شد. اگرچه، تحول خصیصه ی هر نظامی است، اما پیامدهای حاصل از این تحولات حائز اهمیت است.
این پژوهش، با هدف توصیف و تحلیل مورفولوژی زراعی در دهستان صالحان تحت تاثیر عوامل و نیروهای اجتماعی – اقتصادی انجام گرفته است. روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است و برای جمعآوری اطلاعات از روش های کتابخانه ای و میدانی و ابزارهایی نظیر پرسشنامه و نقشه استفاده گردید. جامعه ی آماری مورد بررسی، دهستان صالحان (شهرستان خمین) می باشد که دارای 9574 نفر جمعیت در سال 1385 بوده است. برای انتخاب روستاها و خانوارهای نمونه از روش های نمونه گیری طبقه بندی احتمالی و مکانی استفاده شده است. بر اساس این روش ها، 3 روستا (روستاهای میشیجان علیا، خراوند و دیوکن) و 174 بهره بردار انتخاب گردیدند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که مورفولوژی زراعی (اعم از اندازه قطعات، شکل قطعات و غیره) در جریان اصلاحات ارضی متاثر از تغییر در ساختار مالکیت (بزرگ مالکی به خردهمالکی)، تغییر در منابع آب مورد استفاده و تغییر شیوه ی کشت (به عبارتی متاثر از تحول در نظام سنتی تولید) تحول یافته است که زمینه ساز افزایش درآمد و اشتغال روستاییان گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1361873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!