بررسی مولکولی ژن oapA در سویه های هموفیلوس آنفلوانزای ایزوله شده از ایران، به عنوان کاندید در طراحی واکسن بومی علیه این باکتری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
باکتری هموفیلوس آنفلوانزا می تواند به عنوان پاتوژن بخش تنفسی انسان عمل کند. عفونت ناشی از این باکتری به طور سنتی به وسیله آنتی بیوتیک ها درمان می شود. استفاده از واکسن های کونژوگه در مهار بیماری های ناشی از این باکتری نیز بسیار موفقیت آمیز بوده است. در طراحی این واکسن ها از کپسول پلی ساکاریدی هموفیلوس آنفلوانزا و پروتئین های ایمونوژن استفاده می شود. این مطالعه با هدف بررسی مولکولی ژن oapA به عنوان ژن پروتئین ایمونوژنیک حفاظت شده و کاندید در طراحی واکسن انجام شد.
روش بررسی
تعدادی سویه بالینی هموفیلوس آنفلوانزا از بیمارستان میلاد در تهران تهیه و پس از انجام تست های تشخیصی موجود، تست های بیوشیمیایی جهت تشخیص بیوتایپ سویه ها انجام گرفت. در ادامه، DNA از طریق جوشاندن، استخراج و واکنش PCR اختصاصی جهت آنالیز مولکولی ژن oapA طراحی گردید. در نهایت، تعیین توالی محصولات PCR، به منظور تایید نتایج صورت گرفت.
یافته ها
نتایج واکنش PCR نشان داد 79% از سویه های مورد بررسی، حدود 99-95% به توالی های نوکلئوتیدی ژن oapA هموفیلوس آنفلوانزادر NCBI شباهت دارند و21% باقیمانده از سویه هادارای یک حذف حدود 125 نوکلئوتیدیبوده و 96-94% شبیه به توالی های موجود در NCBI هستند. در همه سویه هایی که این حذف 125 نوکلئوتیدی را نشان دادند (سویه های non-typeable و سویه های تیپ b) شباهت 99-95% برقرار بود. نتایج تعیین بیوتایپ نشان داد سویه های مورد مطالعه، مربوط به بیوتایپ های مختلف می باشد.
نتیجه گیری
طبق نتایج این مطالعه پیشنهاد می شود استفاده از پروتئین ژن حفاظت شده oapA در تولید واکسن علیه تیپ b این باکتری بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1361981 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!