تاثیر نیکوتین بر هیستومورفولوژی و هیستومورفومتری فولیکول های تخمدانی موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از معضلات جوامع امروزی افزایش مصرف سیگار است و نیکوتین به عنوان یکی از مواد مهم سمی موجود در سیگار، اثرات خطرناک و گاهی غیرقابل جبرانی بر روی بافت های مختلف بدن از جمله دستگاه تناسلی به جای می گذارد. در این مطالعه تاثیر نیکوتین بر روی هیستوموفومتری فولیکول های تخمدانی موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه سه گروه موش صحرایی ماده بالغ شامل گروه کنترل با دوز پایین نیکوتین (0/2 میلی گرم برکیلوگرم وزن بدن) و دوز بالای نیکوتین (0/4 میلی گرم برکیلوگرم وزن بدن) در نظر گرفته شدند. تزریق نیکوتین در گروه های آزمایشی به مدت 21 روز متوالی به صورت داخل صفاقی صورت گرفت. بعد از اتمام دوره، موش ها به وسیله دی اکسیدکربن آسان کشی شدند و تخمدان آنها بلافاصله خارج و در ماده تثبیت کننده قرار گرفت. مقاطع بافتی با قطر 7 میکرومتر از تخمدان ها تهیه شدند و پس از رنگ آمیزی با هماتوکسیلین – ائوزین به وسیله میکروسکوپ نوری مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه وتست های مقایسه ای چندگانه توکی تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری، 0/05>p در نظر گرفته شد.
یافته ها
در گروه های آزمایشی تحت اثر با دوز پایین و دوز بالای نیکوتین، تعداد انواع فولیکول های تخمدانی به طورمعنی داری در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافت. همچنین تعداد فولیکول های آترتیک در مراحل مختلف در گروه های آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل، افزایش قابل توجهی را نشان داد.
نتیجه گیری
براساس نتایج این مطالعه، نیکوتین در یک الگوی وابسته به دوز موجب کاهش جمعیت فولیکول های تخمدانی سالم از یک سو، همچنین افزایش جمعیت فولیکول های آترتیک از طرف دیگر می شود که این موضوع نشان دهنده کاهش قدرت باروری حیوان تحت تاثیر نیکوتین است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1361987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!