وضعیت عملکرد کارکنان سلامت در آموزش مددجویان و مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد در سال 1392

پیام:
چکیده:
مقدمه
آموزش به عنوان مهمترین جزء مراقبتهای بهداشتی اولیه محسوب می شود و از وظایف اساسی کارکنان سلامت است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت عملکرد کارکنان سلامت در آموزش به مددجویان و مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی شهر مشهد انجام شده است.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع مقطعی توصیفی است که در مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد در سال 1392 با روش نمونه گیری طبقهای خوشهای از نوع احتمالی انجام پذیرفت. 250 نفر از کارکنان شاغل در واحدهای واکسیناسیون، مادر و کودک، مامایی، مبارزه با بیماری ها و بهداشت محیط مراکز بهداشتی درمانی وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش، چک لیست مشاهده سنجش عملکرد آموزشی کارکنان بود. داده ها با روش های آمار توصیفی و آزمونهای تحلیلی از جمله: آزمونهای همبستگی پیرسون، تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار عملکرد آموزشی 166 نفر(4/66 درصد) از کارکنان سلامت (79/1±21/13) در سطح مناسب و قابل قبولی قرار داشت و بین عملکرد آموزشی کارکنان با مشخصات فردی آنها نظیر وضعیت تاهل، محل کار، وضعیت استخدامی، سن و سابقه کار، همچنین سابقه شرکت در کارگاه های آموزشی اختلاف معنی داری دیده شد (05/0p <).
نتیجه گیری
عملکرد آموزشی مناسب مهمترین استراتژی در محدوده مراقبتهای بهداشتی میباشد. برنامهریزی در جهت ارتقاء عملکرد آموزشی کارکنان و سنجش عملکرد آموزشی آنها به گونه ای جدا از عملکرد کلی، امری ضروری و غیر قابل چشم پوشی است؛ لذا مطالعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد میشود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1362036 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!