رهنمودهای اساسی و مرتبط با بهبود کیفیت متدولوژی مقالات علوم پزشکی: مروری نظام مند برای راهنمایی نویسندگان و داوران مقالات

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کیفیت متدولوژی مقالات از جمله فاکتورهای مهمی است که مورد توجه پژوهشگران قرار می گیرد. این مقاله با هدف تعیین رهنمودهای آماری در زمینه ارتقاء کیفیت متدولوژی مقالات مرتبط با علوم پزشکی به منظور کمک به نویسندگان و داوران مقالات تدوین شد.
روش بررسی
این مطالعه یک بررسی از نوع مرور نظام مند است. ابتدا در پایگاه اطلاعاتی Pub Med، کلمات کلیدی «Epidemiologic Methods/analysis»[Mesh] «Epidemiologic Methods/epidemiology» و Statistical Reporting انتخاب گردید. سپس متون مرتبط از پایگاه های اطلاعاتی معتبر جستجو شد. مرتبط بودن مقالات، داشتن دیدگاه و ارائه رهنمود آماری در مقاله و همچنین موافقت حداقل دو نفر از سه نفر تیم بررسی کننده مقالات از شرایط ورود مقالات به مطالعه بود.
یافته ها
دویست مقاله مرتبط یافت گردید. 32 مقاله شرایط ورود به مطالعه را داشتند. بر اساس مقالات بررسی شده،30 نکته کاربردی در بهبود و ارتقاء کیفیت متدولوژی مقالات نقش تعیین کننده دارند. از جمله نکته های مهم می توان به معرفی و توصیف جامعه هدف و جمعیت آماری و ذکر نام مطالعه، معرفی متغیرهای مستقل، وابسته و متغیرهای مخدوش کننده، گزارش حجم نمونه برای زیر گروه ها و کل مطالعه، خلاصه سازی داده ها متناسب با توزیع آماری آن ها، ذکر نام آزمون های آماری مورد استفاده، گزارش نوع میزان (میزان بروز، میزان های بقا)، نسبت (نسبت شانس، نسبت خطر) یا خطر (خطر مطلق، خطر نسبی، اختلاف خطر) با حدود اطمینان 95%، تحلیل مشاهده های انسانی بر حسب جنسیت و نرم افزار مورد استفاده اشاره نمود.
نتیجه گیری
مهمترین فاکتورهایی که در کیفیت متدولوژی مقالات، نقش تعیین کننده دارند، در این مطالعه گزارش گردید. به کارگیری این فاکتورها توسط نویسندگان و داوران مقالات می تواند منجر به بهبود کیفیت مجلات گردد. همچنین کاربست نکته ها و رهنمون های این مطالعه در روش کار طرح ها، می تواند از خطاهای پژوهش اجتناب نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
154 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p1363427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!