میزان رضایت بیماران از تسکین درد پس از عمل جراحی در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان در سال 1390

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درد حاد پس از عمل یک واکنش فیزیولوژیک پیچیده نسبت به آسیب بافتی، اتساع احشاء یا بیماری است و به عنوان یکی از شایع ترین مشکلات دوره بعد از عمل می تواند موجب کاهش کیفیت اعمال جراحی و کاهش رضایتمندی بیماران از نتایج اعمال جراحی شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان رضایت بیماران از تسکین درد بعد از عمل جراحی به عنوان شاخصی از چگونگی خدمات ارائه شده به بیماران طراحی گردید.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 323 بیمار که طی 3 ماه برای انجام عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی به بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان مراجعه نمودند، مورد بررسی قرار گرفتند. روش نمونه گیری سرشماری و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه سه قسمتی (ویژگی های دموگرافیک، شدت درد بعد از عمل از نظر بیمار و میزان رضایت از تسکین درد بعد از عمل) بود. شدت درد، 24 ساعت پس از عمل، بر اساس درجه بندی توصیفی و میزان رضایت بیمار از تسکین درد بعد از عمل، با استفاده از درجه بندی عددی سنجیده شد. اطلاعات با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
از مجموع بیماران مورد بررسی، 1/51درصد(165 نفر) را مردان و 9/49درصد (158 نفر) را زنان تشکیل دادند. بیماران در1/56درصد از موارد، از تسکین درد پس از عمل جراحی رضایت کامل داشتند. 2/40درصد از آنها، شدت درد پس از عمل را شدید، خیلی شدید و غیرقابل تحمل گزارش نمودند. ارتباط بین شدت درد با جنسیت (000/0= p)، نوع عمل جراحی (003/0= p) و دریافت مسکن (004/0= p) معنی دار بود.
نتیجه گیری
دقت و توجه بیشتر تیم مراقبت های پس از جراحی در مورد ارزیابی شدت درد بعد از عمل، به ویژه در مورد اعمال جراحی بزرگ و بیماران زن به منظور افزایش میزان رضایتمندی بیماران حائز اهمیت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1364671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!