میزان آگاهی و عملکرد پرسنل خدماتی بیمارستان های ایرانشهر در مورد بیماری هپاتیت ب درسال1389

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هپاتیت های ویروسی یکی از پنج عامل عفونی و مرگ زودرس انسان در سطح جهان می باشند و همه ساله حداقل یک میلیون نفر از جمعیت جهان در اثر ابتلا به این بیماری تلف می شوند. در این بین هپاتیت B، یکی از متداول ترین انواع کلاسیک هپاتیت های ویروسی بوده و پژوهش حاضر با هدف تعیین آگاهی و عملکرد پرسنل خدماتی بیمارستان های ایرانشهر در مورد هپاتیت B انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی، کلیه پرسنل خدماتی شاغل در بیمارستان های ایرانشهرکه جمعا«70 نفر می باشند به روش آسان مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته سه قسمتی بود شامل بخش اول 10 سوال دموگرافیک، بخش دوم 10سوال سنجش آگاهی و بخش سوم 10سوال بررسی عملکرد پرسنل خدماتی در رابطه با بیماری هپاتیت B که به روش مصاحبه توسط پژوهشگر تکمیل گردیده است و در نهایت نمرات سطح آگاهی به صورت (10-0 ضعیف،20-11 متوسط، 30-21خوب) و سطح عملکرد هم به طریق مشابه گزارش شده و اطلاعات بر اساس نرم افزار spss و با استفاده از آزمون های آماری کای دو، فیشر و من ویتنی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد در نمونه مورد بررسی، میزان آگاهی ضعیف صفر درصد، آگاهی متوسط9/22درصد و آگاهی خوب1/77درصد بوده و میانگین سطح آگاهی در نمونه های مورد مطالعه، 43/4 ± 87 /22 به دست آمد. بیشترین سوالی که پاسخ درست داده شده(7/45درصد)، این بوده که» هپاتیت از راه عطسه و سرفه منتقل نمی شود«و کمترین آگاهی در رابطه با این دو عبارت بوده» بهترین راه تشخیص بیماری آزمایش خون است «و» مهمترین راه پیشگیری هپاتیت B رعایت نکات بهداشت فردی است «که 3/94درصد پاسخ نادرست داده اند. در زمینه عملکرد نمونه مورد مطالعه، نحوه عملکرد ضعیف صفر درصد و عملکرد متوسط 9/32 درصد و عملکرد خوب1/67 درصد بوده و میانگین نمره عملکرد درگروه مورد مطالعه، 22/4 ± 22/22 به دست آمده است. سطح آگاهی و نحوه عملکرد پرسنل خدماتی تنها با بیمارستان محل خدمت رابطه معنی داری داشته است(05 P
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده، میزان آگاهی و عملکرد در اکثر پرسنل خدماتی در بیمارستان های مورد مطالعه خوب بوده است و این نشان می دهد برگزاری برنامه های آموزشی در سطح بیمارستان ها موثر و مفید واقع شده پس مطلوب است با تشویق آن دسته از پرسنل خدماتی که عملکرد مناسبی در پیشگیری از عفونت و به خصوص هپاتیت B دارند(مانند دادن اضافه کار، تشویق کتبی یا شفاهی در مراسم و..) دیگران را هم به رعایت این نکات تشویق کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1366310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!