گرایش دانشجویان به رسانه ها با تاکید بر شبکه های ماهواره ای و سنجش پیامدهای آن

نویسنده:
پیام:
چکیده:
هدف
پژوهش حاضر، دستیابی به نگرش دانشجویان به شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و آگاهی بر میزان گرایش آنها به این شبکه ها و همچنین سنجش پیامدهای برنامه های این شبکه ها بر دانشجویان بوده است.
روش
پژوهش، پیمایشی و جامعه آماری، دانشجویان 20 دانشگاه سراسری در 15 استان، در مقاطع کارشناسی به بالا در سال تحصیلی 92-91 بوده که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب، 2000 نفر از آنان کاملا تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، فرم پرسشنامه بسته بوده و داده ها، با SPSS تجزیه و تحلیل شده اند.
یافته ها
نشان می دهند که بین پایگاه اقتصادی اجتماعی، میزان دینداری و همچنین میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان با میزان استفاده آنها از شبکه های ماهواره ای و نگرش ایشان به این شبکه ها و همچنین بین سه متغیر نخست با میزان اعتماد دانشجویان به شبکه های ماهواره ای رابطه معنادار وجود دارند. اما بین میزان مشارکت اجتماعی و میزان دینداری دانشجویان با میزان استفاده آنها از شبکه ها، رابطه معنادار وجود ندارند.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق نشان می دهند، که دلایل گرایش دانشجویان به شبکه های ماهواره ای و میزان اثر گذاری این شبکه ها بر آنها، فرایند پیچیده ای است که به متغیرها و عوامل متعددی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از: محیط و شرایط اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی و ساختار روانی مخاطبان، انگیزه و میزان استفاده از رسانه ها، میزان وابستگی و دسترسی به رسانه ها، سود معنوی و رضایت حاصله از رسانه و غیره
زبان:
فارسی
در صفحه:
323
لینک کوتاه:
magiran.com/p1368710 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!