بررسی اثر آرامبخشی و ایمنی پره گابالین در کودکان غیر همکار در مطب دندانپزشکی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از چالش های پیش روی دندانپزشکان کودکان درمان بیماران غیرهمکار است. روش های فارماکولوژیک با کاربرد داروهای با اثر آرامبخشی ملایم همواره مورد توجه بوده است. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی خاصیت آرامبخشی و ایمنی داروی خوراکی پره گابالین در کودکان است.

روش بررسی

بیست و یک کودک در این کارآزمایی بالینی متقاطع و دوسو کور شرکت کردند. برای هر کودک دو جلسه ی درمانی برنامه ریزی شد. در جلسه ی درمانی اول پیش دارویی با پره گابالینیا دارونما با انتخاب تصادفی انجام شد و داروی دوم در جلسه ی بعدی به بیمار داده شد. اثربخشی دارو با مقیاس آرامبخشیRamsay و مقیاس رتبه بندی رفتاری فرانکل سنجیده شد. این دو مقیاس دو ساعت و نیم پس از تجویز دارو توسط دندانپزشک نمره دهی شدند. داده ها با استفاده از آزمون آماری M ann-Whitney U آنالیز شدند و تعداد درمان های موفق با آزمون Chi-square بین دو گروه مقایسه شد.

یافته ها

سطح آرامبخشی کودکان حین درمان در گروه پره گابالین به طور معنی داری بیشتر از گروه دارونما بود (007/0= p). رتبه بندی رفتار کودک حین درمان اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان نداد (067/0= p). تعداد درمان هایی که با موفقیت به اتمام رسید در گروه پره گابالین به طور معنی داری بیشتر بود (013/0= p). علایم حیاتی بیماران در کلیه ی مراحل درمان در محدوده ی طبیعی بود.

نتیجه گیری

تجویز پره گابالین در کودکان از ایمنی کافی برخوردار است. آرامبخشی قابل توجهی دو و نیم ساعت پس از مصرف خوراکی پره گابالین مشاهده می شود که منجر به افزایش موفقیت در اتمام درمان های دندانپزشکی کودکان غیرهمکار می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1369341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!