بررسی فراوانی یبوست عملکردی در کودکان مبتلا به ریفلاکس معده به مری در مقایسه با کودکان بدون ریفلاکس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یبوست عملکردی و بیماری ریفلاکس معده به مری دو اختلال گوارشی رایج در اطفال می باشند که در صورت عدم درمان سبب عوارض بسیاری در آنها می گردند. از آنجایی که همپوشانی میان بیماری های عملکردی دستگاه گوارش در برخی مطالعات نشان داده شده است، از این روی پژوهش حاضر با هدف بررسی فراوانی یبوست عملکردی در کودکان مبتلا به ریفلاکس معده به مری در مقایسه با کودکان بدون ریفلاکس انجام گردید.
روش بررسی
در یک پژوهش مقطعی، کلیه کودکان کمتر از 16 سال مراجعه کننده به درمانگاه بیماری های گوارشی بیمارستان علی اصغر تهران از ابتدای فروردین 1387 تا پایان دی 1388 مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران مراجعه کننده جهت پیگیری از مطالعه خارج شده و در مجموع 474 کودک وارد این مطالعه شدند. پرسشنامه ای شامل علایم بیماری های ریفلاکس و یبوست عملکردی توسط مجری طرح برای تمام شرکت کنندگان تکمیل گردید. نتایج بررسی های پاراکلینیک انجام شده جهت تشخیص یبوست عملکردی نیز جمع آوری شدند.
یافته ها
به طور کلی 247 نفر از کودکان پسر و 227 نفر دختر بودند. در این پژوهش 19 کودک مبتلا به ریفلاکس بودند. بیماری یبوست عملکردی نیز در 60 کودک وجود داشت. از 19 کودک مبتلا به ریفلاکس 12 بیمار (63/2%) دچار یبوست عملکردی نیز بودند، در حالی که از 455 کودک غیر مبتلا به ریفلاکس 48 بیمار (10/5%) یبوست عملکردی داشتند. این اختلاف در میزان فراوانی یبوست عملکردی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به ریفلاکس از نظر آماری معنادار بود (P= 0.001).
نتیجه گیری
فراوانی یبوست عملکردی در کودکان مبتلا به ریفلاکس به میزان معناداری بیشتر از فراوانی آن در کودکانی است که ریفلاکس ندارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
761 تا 766
لینک کوتاه:
magiran.com/p1370102 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!