بررسی بیان ژن Tsga10 در فرایند تمایز سلول های بنیادی جنینی موشی به سلول های ژرمینال در محیط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تولید سلول های ژرمینال در محیط آزمایشگاهی می تواند نوید دهنده درمان تعدادی از موارد ناباروری مردان باشد. مطالعه حاضر ضمن بررسی فرایند تمایز سلول های بنیادی جنینی موش به سلول های ژرمینال، بیان ژن (Testis specific 10 (Tsga10 را نیز برای اولین بار در این فرایند مورد بررسی قرار داده است.
روش بررسی
این مطالعه یک مطالعه آزمایشگاهی (In vitro) است که در گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از بهمن 1390 تا اسفند 1391 انجام شده است. سلول های بنیادی جنینی موشی توسط رتینوییک اسید (Retinoic acid، RA) به سمت سلول های ژرمینال القا شدند. در نمونه سلول های در حال تمایز روزهای هفت، 12 و 25 بیان سه گروه از ژن های Pre-meiotic، Meiotic و Post-meiotic با استفاده از(Reverse transcription polymerase chain reaction (RT-PCR بررسی شد. برای بررسی بیان ژن Tsga10 به عنوان یک ژن اختصاصی اسپرماتوژنز، Real-time RT-PCR انجام گرفت و نتایج تفسیر گردید. حضور پروتئین TSGA10 در سلول های تمایز یافته با وسترن بلاتینگ و ایمونوسایتوشیمی (Immunocytochemistry) تایید شد.
یافته ها
در مراحل اولیه روند تمایز (روز 12) میزان نسبی بیان Tsga10 به 0/32 مقدار پایه آن در سلول های غیر تمایز یافته کاهش یافت. پس از بیان ژن های Post-meiotic (روز 25) میزان نسبی بیان Tsga10 به مقدار 2/2 افزایش یافت. همچنین میزان بیان نسبی Tsga10 در بیضه موش پنج، 10 و 15 روزه به ترتیب 125، 150 و 170 بود. این میزان در بیضه موش بالغ برابر 1650 برآورد شد.
نتیجه گیری
در طی فرایند تمایز سلول های بنیادی جنینی، بیان Tsga10 پس از بیان ژن های Post-meiotic نسبت به مرحله Meiotic حدود 6/6 برابر افزایش داشت. افزایش بیان Tsga10 در طی عبور از مرحله Meiotic به Post-meiotic، نقش این ژن و محصول پروتئین آن را در مراحل تکامل سلول های ژرمینال نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
748 تا 754
لینک کوتاه:
magiran.com/p1370104 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!