رابطه سبک مدیریت و میزان مسئولیت پذیری اجتماعی در بیمارستان های شهر تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه موفقیت مدیران در اداره امور بیمارستانها، نه تنها منوط به توجه آنها به محیط داخل بیمارستان، که مستلزم در نظر داشتن محیط بیرونی آن می باشد و این همان پذیرش مسئولیت پذیری اجتماعی بیمارستان است. به نظر می رسد یکی از عواملی که می تواند در میزان پذیرش مسئولیت پذیری اجتماعی بیمارستان نقش داشته باشد، سبک مدیریت است. این مطالعه به بررسی رابطه سبک مدیریت و میزان مسئولیت پذیری اجتماعی در بیمارستانهای شهر تهران پرداخته است.
روش کار
مطالعه توصیفی تحلیلی حاضر به صورت مقطعی در سال 1390 انجام گرفت. بیمارستانها و مراکز آموزشی درمانی تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی و بیمارستانهای خصوصی شهر تهران در مقطع پژوهش، جامعه آماری این بررسی را تشکیل دادند (94≈n) و نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها، شامل دو پرسشنامه مربوط به تعیین سبک مدیریت بیمارستان و سنجش میزان مسئولیت پذیری بیمارستان بود که با توجه به مرور متون علمی مربوط و نظر کارشناسی مجریان طرح تهیه و روایی محتوایی و پایایی آنها ارزیابی شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از بسته آماری SPSS 16 و با استفاده از پارامترهای توصیفی و آزمون های آماری t مستقل و کای اسکوئر تحلیل شد.
نتایج
میانگین امتیاز مسئولیت پذیری اجتماعی بیمارستانهای مورد مطالعه 3/46 بددست آمد. میانگین امتیاز بعد بازار 3/69، بعد رهبری و فرآیندهای درونی 3/64، بعد محیط زیست 3/40، بعد محیط کار3/38، جامعه و کشور 3/22 بود. بین میزان مسئولیت پذیری اجتماعی و نوع مالکیت و فعالیت بیمارستان رابطه معنی داری وجود نداشت. در مورد امتیاز سبک های 5 گانه مدیریت نیز امتیاز سبک مربیگری - حمایتی 34/38، سبک عدم مداخله 33/80، سبک استبدادی - مشارکتی 33/20، سبک دموکراتیک - مشارکتی 32/98 و سبک استبدادی - بوروکراتیک 30/28 بود. نتایج آزمون t مستقل هم نشان داد تفاوت معنی داری بین میانگین امتیاز سبک مدیریت در دو بخش دانشگاهی و خصوصی وجود نداشت. همچنین با توجه به نتایج آزمون کای دو شواهدی دال بر ارتباط بین سبک مدیریت و میزان مسئولیت پذیری اجتماعی بیمارستانها بددست نیامد.
نتیجه گیری
میزان مسئولیت پذیری اجتماعی بیمارستانهای مورد بررسی متوسط ارزیابی شد. توصیه می شود برای بهبود وضعیت میزان مسئولیت پذیری اجتماعی اقداماتی در رابطه با 5 بعد مسئولیت پذیری اجتماعی و خصوصا بعد محیط کار و جامعه و کشور صورت گیرد. همچنین انجام مطالعات مشابه با حجم نمونه بیشتر توصیه می گردد
زبان:
انگلیسی
صفحات:
455 تا 464
لینک کوتاه:
magiran.com/p1371641 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!