تاثیر تنش شغلی برکیفیت زندگی پرسنل مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شهر کرمان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مرکز حوادث و فوریت های پزشکی یک سیستم پیش بیمارستانی جامعه محور است که با کل سیستم مراقبت سلامت هماهنگ شده است و کارکنان مهمترین سرمایه این مرکز می باشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان تنش شغلی و ارتباط آن با کیفیت زندگی در کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شهر کرمان بود.
روش بررسی
این مطالعه ی توصیفی-تحلیلی بر روی 200 نفر از کارکنان مرکز فوریت های پزشکی شهر کرمان در سال 1392 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای روا و پایا بود و داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آنالیز واریانس، آزمون Tو رگرسیون در نرم افزار SPSS نسخه 19 تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار تنش شغلی در کارکنان فوریت های پزشکی 5/4 ± 89/35 و در سطح متوسط بوده و ارتباط معناداری بین تنش شغلی و جنس، تاهل و دارا بودن شغل دوم دیده نشد. میانگین و انحراف معیار کیفیت زندگی کارکنان نیز 5/5 ± 98/9 و در سطح بالا بود و بین کیفیت زندگی و استرس شغلی نیز ارتباط قوی و منفی وجود داشت.
نتیجه گیری
کاهش میزان تنش شغلی می تواند میزان کیفیت زندگی کارکنان را افزایش دهد. بیشترین عامل تنش زا نیز مربوط به چگونگی حمایت مسئولین و ایجاد تغییرات در سازمان می باشد لذا توصیه می شود جهت کاهش تنش شغلی و افزایش سطح کیفیت زندگی، کارکنان حمایت بیشتری از سوی کادر مدیریتی خود دریافت نموده و در خصوص تغییرات ایجاد شده در محیط کار با آنها مشورت و اطلاع رسانی لازم انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1372094 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!