بررسی سطح ایمنی علیه ویروس هپاتیت B در دانشجویان ورودی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سال تحصیلی 92-1391

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
واکسیناسیون علیه آنتی ژن سطحی هپاتیت B به عنوان موثرترین راه پیشگیری، قابلیت القای سطوح محافظت کننده آنتی بادی (بیشتر از 10 واحد بین المللی بر لیتر) در بیشتر افراد واکسینه شده را داراست. اما نشان داده شده که تیتر این آنتی بادی به مرور زمان کاهش می یابد. با توجه به نگرانی در مورد سطح ایمنی علیه ویروس هپاتیت B و عوارض شناخته شده آن برای همه به ویژه دانشجویان گروه پزشکی و خلاء اطلاعاتی در مورد وضعیت آن در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این تحقیق در سال تحصیلی 92-91 انجام گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی، 441 دانشجوی ورودی سال 1391 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از نظر تیتر HBsAb بررسی شدند. چون همه افراد طبق پروتکل کشوری تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته بودند، کارت واکسیناسیون از آنها درخواست نگردید. تیتر HBsAb برابر mIU/mL 10 و بالاتر به عنوان سطح محافظت کننده (protective) تعیین گردید. یافته ها به تفکیک جنس نیز بررسی شد.
یافته ها
از 441 فرد مورد مطالعه، 221 نفر (50%) به عنوان افراد ایمن (Immune) شناسایی شدند. میانگین تیتر HBsAb در افراد ایمن mIU/mL 139 و در افراد غیرایمن mIU/mL 2/9 بود (p<0.01). میانگین تیترHBsAb در زنان (mIU/mL 80/4) به طور معنی داری بالاتر از مردان (mIU/mL50) بود (p<0.05). بررسی سطح HBcAb در 135 نفر از افراد مورد مطالعه نشان داد که 1/1% آنان در اثر تماس با ویروس عامل بیماری و بقیه آنان تحت تاثیر واکسیناسیون هپاتیت B واجد آنتی بادی گردیده اند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد سطح ایمنی علیه ویروس هپاتیت B پایین است و به ویژه در گروه پزشکی جای نگرانی دارد. لذا بررسی علل آن و انجام اقدامات لازم جهت افزایش سطح ایمنی این گروه از دانشجویان پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
176 تا 180
لینک کوتاه:
magiran.com/p1372911 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!