بررسی تاثیر پماد حاوی روغن کنجد، عسل و کافور (کیمیا) بر زخم های فشاری در بیماران دیابتی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در سال های اخیر خواص عسل در درمان زخم های مختلف توجه بسیاری از محققان را به خود جلب نموده است. زخم های فشاری یکی از مشکلات مهم بهداشتی هستند و درمان آنها همواره چالش برانگیز بوده است. ما در این مطالعه به بررسی تاثیر استفاده از یک پماد حاوی عسل، روغن کنجد و کافور در درمان زخمهای فشاری در بیماران دیابتی پرداختیم.
روش بررسی
در این کارآزمایی بالینی تصادفی، 60 بیمار دیابتی دچار زخم فشاری به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. شستشوی روزانه زخم با نرمال سالین و پانسمان با گاز استریل انجام شد. در گروه شاهد از پلاسبو و در گروه مورد پماد حاوی عسل، روغن کنجد و کافور (پماد کیمیا) دو بار در روز به مدت 8 هفته استفاده گردید. قبل و پس از درمان نمره معیار PUSH 3.0 تعیین شد. همچنین میزان بروز عفونت نیازمند دبریدمان در دو گروه مقایسه شد. برای مقایسه داده ها از آزمون های Mann-Withney U، ویلکاکسون و کای دو استفاده شد.
یافته ها
دو گروه از نظر سن و جنس مشابه بودند. یک بیمار در گروه مورد و 5 بیمار در گروه شاهد به دبریدمان جراحی نیاز پیدا کردند (0/195=p). نمره PUSH پس از درمان در هر دو گروه به طور معنی داری کاهش یافت (0/001>p). قبل از درمان نمره PUSH در دو گروه یکسان بود. پس از درمان نمره PUSH در گروه پلاسبو برابر 1/2±86/8 و در گروه پماد برابر 1±4/9 بود (0/001>p).
نتیجه گیری
استفاده از پماد حاوی عسل، روغن کنجد و کافور می تواند در تسریع بهبودی زخم های فشاری در بیماران دیابتی کمک کننده باشد. در هر حال به انجام مطالعات بیشتر و گسترده تر نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p1372923 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!