تاثیر عصاره رازیانه بر شدت و مقدار خونریزی قاعدگی در مصرف کنندگان رازیانه به منظور تسکین درد قاعدگی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

پیام:
چکیده:
مقدمه

رازیانه از جمله گیاهانی است که به طور سنتی در درمان درد قاعدگی کاربرد دارد، ولی تاثیر این گیاه بر میزان خونریزی قاعدگی متفاوت گزارش شده است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر عصاره رازیانه بر شدت و مقدار خونریزی قاعدگی قبل و پس از درمان با رازیانه به منظور تسکین دیسمنوره، در دانشجویان مقیم خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام گرفت.  

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی است که پس از کسب رضایت نامه آگاهانه و داوطلبانه از دانشجویان، در نهایت 29 نفر در گروه مداخله در دو سیکل و 30 نفر در گروه گواه در یک سیکل به صورت تخصیص تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه بود و شدت خونریزی قاعدگی از طریق شمارش تعداد پدهای مصرفی و Pictorial Blood Assessment Chart ارزیابی شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری من ویتنی، t زوجی و t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  

یافته ها

بر اساس نتایج مطالعه بین مقدار و شدت خونریزی قاعدگی در گروه مداخله قبل و بعد از مداخله (به جز روز اول و پنجم) و همچنین در مقایسه با گروه گواه (به جز روز پنجم) اختلاف آماری معنی داری دیده نشد0/05 < p 

نتیجه گیری

بر اساس مطالعه حاضر در صورت مصرف رازیانه جهت تسکین درد قاعدگی، در میزان کلی خونریزی قاعدگی اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشده و می توان از این داروی گیاهی در افراد با خونریزی متوسط جهت تسکین درد قاعدگی متوسط تا شدید بهره گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1373665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!