اثر روغن دانه انگور بر هورمون های گنادوتروپین و تستوسترون موش های صحرایی نر مسموم شده با استات سرب

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عواقب در معرض قرار گرفتن سرب بر روی تولید مثل بسیار گسترده است. این مطالعه به منظور تعیین اثر روغن دانه انگور (Vitis vinifera) بر هورمون های گنادوتروپین و تستوسترون موش های صحرایی نر مسموم شده با استات سرب انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 56 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار به 7 گروه 8 تایی تقسیم شدند. گروه کنترل هیچ دارویی دریافت نکرد. گروه شاهد دریافت کننده یک میلی لیتر آب مقطر به مدت 21 روز، گروه تجربی اول دریافت کننده 8 mg/kg/bw روغن دانه انگور به مدت 21 روز، گروه تجربی دوم دریافت کننده0.1 میلی مول استات سرب حل شده در آب مقطر از طریق نوشیدن آب آشامیدنی به مدت 21 روز، گروه تجربی سوم و چهارم و پنجم طی 21 روز اول 0.1 میلی مول استات سرب حل شده در آب مقطر از طریق نوشیدن آب آشامیدنی دریافت نمود و سپس از روز 22 لغایت 42 روغن دانه انگور را به ترتیب با مقادیر 2، 4، 8 mg/kg/bw دریافت نمود. در پایان روز 21 از گروه های کنترل، شاهد، گروه های تجربی 1 و 2 و در پایان روز 42 از گروه های تجربی 3، 4 و 5 خونگیری به عمل آمد و میزان هورمون های LH، FSH و تستوسترون با استفاده از روش رادیوایمونواسی اندازه گیری گردید.
یافته ها
میانگین غلظت هورمون های LH، FSH و تستوسترون در گروه تجربی 2 نسبت به گروه کنترل کاهش آماری معنی داری یافت (P<0.05). گروه های تجربی 4 و 5 نسبت به گروه تجربی 2 افزایش آماری معنی داری را در میزان هورمون های LH، FSH و تستوسترون نشان دادند (P<0.05).
نتیجه گیری
عصاره روغن دانه انگور در دوزهای 4 و 8 میلی گرم باعث افزایش میزان هورمون های LH، FSH و تستوسترون موش های مسموم شده با استات سرب می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1375354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!