ارزیابی عوامل موثر در ایمنی فضاهای تفریحی برای کودکان (مطالعه موردی: محله نیاوران تهران)

چکیده:
امروزه با رشد شهرنشینی و تحول الگوهای سکونتی شهروندان، کیفیت حضور کودکان در عرصه های عمومی و فضاهای تفریحی و تعاملات اجتماعی با گروه های هم سن و سال به دلیل کمبود ایمنی این فضاها و افزایش ضریب آسیبپذیری در این فضاها تحت تاثیر قرار گرفته و باعث حبس کودکان شهری در محیط خانه شده است و کودک فرصت کمی برای کشف خود و تجربهی محیطی در طبیعت دارد.
هدف از این تحقیق ارزیابی عوامل موثر در ایمنی فضاهای تفریحی برای کودکان میباشد. محدوده مورد مطالعه این تحقیق محله نیاوران و پارک نیاوران است. جامعه آماری این تحقیق ساکنین محله نیاوران میباشد که تعداد 9591 نفر را تحت پوشش قرار میدهد. محاسبات نمونه آماری این تحقیق با استفاده از انحراف معیار و از طریق یکی از روش های نمونه گیری، به تعداد 95 نفر(حدود یک درصد از کل جامعه آماری) با توزیع پرسشنامه بین پاسخگویان انجام شد.
جهت رسیدن به اهداف تحقیق سه سوال که عبارت بودند از: میزان تاثیر نوع طراحی فضاهای بازی، نوع تجهیزات فضاهای بازی و ویژگی های محیطی فضاهای بازی بر ایمنی کودکان تا چه حد میباشد؟ طراحی شد و متغیرهای هریک در قالب سوالات با طیف لیکرت در پرسشنامه آورده شد.
نتایج نشان داد که نوع طراحی فضاهای بازی در ایمنی کودکان نقش زیادی دارد. در این زمینه متغیرهای زوایای پنهان و ناامن، تمایز زمین بازی، نحوه تجهیز زمین بازی، نورپردازی، سطح زمین بازی تاثیر بیشتری دارند. همچنین نوع تجهیزات فضاهای بازی و ایمنی وسایل بازی نقش زیادی در ایمنی کودکان دارد. همچنین ویژگی های محیطی فضاهای بازی تاحدودی در ایمنی کودکان نقش دارند. در این خصوص نیز اعتماد به فضاهای بازی، افزایش دید، کاربری های فعال حاشیه نقش بیشتری دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1375610 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!