ارزیابی اثرات تنفسی مواجهه شغلی با سموم آفت کش

پیام:
چکیده:
مفدمه: آفت کش ها ترکیبات شیمیایی هستند که برای مبارزه و کنترل آفات گیاهی و جانوری و ناقلین بیماری مورد استفاده قرار می گیرند. مطالعه حاضر با هدف بررسی و تشخیص عوارض ریوی احتمالی ناشی از مواجهه شغلی با آفت کش ها طراحی و اجرا گردید.
روش بررسی
مطالعه به صورت مقطعی تحلیلی بر روی دو گروه دارای مواجهه (75 نفر از کارگران کارخانه تولید آفت کش) و گروه مرجع (86 نفر از کارگران کارخانه بازیافت مقوا) انجام گردید. شیوع علائم تنفسی به وسیله پرسشنامه استاندارد تنفسی ارزیابی شد. همچنین پارامتر های عملکرد ریه قبل از شروع اولین روز کاری هفته، پایان اولین روز کاری هفته و پس از چند روز مواجهه اندازه گیری شد.
یافته ها
در مقایسه با مقادیر قبل از شروع شیفت کاری در گروه مواجهه یافته، کاهش معنی داری در تعدادی از ظرفیت ها و حجم های ریوی در پایان شیفت کاری مشاهده گردید. همچنین مقادیر میانگین تمام پارامترهای عملکردی ریوی قبل و بعد از مواجهه در گروه مواجهه یافته به طور معنی داری کمتر از گروه مرجع بود. شیوع علایم تنفسی نظیر سرفه، دفع خلط و خس خس سینه نیز در گروه مواجهه یافته به طور معنی داری بیش از گروه مرجع بود.
نتیجه گیری
در این مطالعه کاهش مزمن و غیر قابل برگشت و حاد و نیمه برگشت پذیر در پارامترهای عملکرد ریوی در گروه دارای مواجهه مشاهده شد که اشاره به این دارد که تماس با آفت کش ها با بروز اختلالات تنفسی و کاهش ظرفیت های عملکردی ریه همراه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1375884 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!