کاربرد مدل رگرسیون کلاس پنهان در ارزیابی ارتباط بین اختلالات خفیف روانی و ثبات کاری در پرستاران جنوب ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سلامت روانی یکی از ابعاد مهم کیفیت زندگی می باشد که توجه به آن در بهبود سلامت جامعه حایز اهمیت است. توجه به بعد روانی پرستاران، به عنوان بزرگ ترین گروه ارایه دهنده خدمات در نظام سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از جمله عواملی که می تواند سلامت روانی پرستاران را تهدید کند عدم ثبات کاری می باشد. مطالعه حاضر به عنوان اولین پژوهش جامع در جنوب ایران، شیوع اختلالات خفیف روانی در پرستاران را ارزیابی نموده و ارتباط بین اختلالات خفیف روانی و ثبات کاری را بررسی می کند.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری پژوهش را پرستاران استان های بوشهر و فارس تشکیل می دهد. اطلاعات مورد نیاز از طریق نمونه گیری چند مرحله ای در سال 1393 در مورد نمونه ای شامل 771 پرستار جمع آوری شده است. در این پژوهش، وضعیت سلامت روانی پرستاران با استفاده از پرسشنامه GHQ-12 ارزیابی گردید و نوع استخدام (طرحی، قراردادی، پیمانی و رسمی) به عنوان شاخصی برای اندازه گیری ثبات شغلی پرستاران در نظر گرفته شده است. داده ها با استفاده از مدل رگرسیون کلاس پنهان تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
در حدود 27/48% پرستاران در کلاس اختلال خفیف روانی قرار گرفتند. رابطه نوع استخدام به عنوان شاخص ثبات کاری با اختلالات خفیف روانی معنادار نبود. تنها عامل معنادار بر اختلال روانی پرستاران، جنس بود (0/049= p) به طوری که زنان 20 % شانس بیش تری نسبت به مردان برای دارا بودن اختلال خفیف روانی داشتند.
نتیجه گیری
شیوع اختلالات خفیف روانی پرستاران در سطح متوسطی قرار داشت. نتایج این مطالعه نشان داد ثبات کاری تاثیری بر سطح اختلالات خفیف روانی در پرستاران ندارد. شیوع بالاتر اختلال خفیف روانی در زنان پرستار، لزوم تدوین راهکارهای مناسب و ارایه آموزش های لازم به آنان در جهت کنترل اختلالات خفیف روانی از جمله کنترل اضطراب و استرس را می طلبد.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1378097 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!