بررسی اثر مکمل کوآنزیم کیوتن بر فشار خون شریانی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیابت نوع دو یکی از علل مهم مرگ و میر در جهان محسوب می شود. ازجمله عوارض این بیماری فشار خون بالا می باشد. فشار خون بالا در افراد مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر ار افراد معمولی است. امروزه در کنار درمان های دارویی در بیماری های اکسیداتیوی چون دیابت و فشار خون بالا، از مکمل های آنتی اکسیدانی نظیر کوآنزیم کیوتن (CoQ10) استفاده می شود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیرمکمل 0 CoQ1 بر فشار خون بیماران مبتلا به دیابت نوع دو طراحی شده است.
روش بررسی
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی دو سوکور می باشد که با مشارکت 70 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو تحت پوشش مرکز تحقیقات یزد در طول سال 1390 انجام گرفت. افراد به طور تصادفی به دو گروه CoQ10 و دارونما تقسیم شدند. هر دو گروه به مدت 12 هفته روزانه 2 کپسول 100 میلی گرمی محتوی CoQ10 یا دارونما مصرف کردند. فشار بیشینه، کمینه و فشار متوسط شریانی قبل و بعد از مطالعه اندازه گیری شد.
یافته ها
در این مطالعه 62 نفر مشارکت کامل نمودند. میانگین فشار بیشینه، کمینه و فشار متوسط شریانی در گروه گیرنده CoQ10 بعد از دریافت مکمل نسبت به گروه شاهد کاهش معنی داری پیدا کرده بود (0/001> P). میانگین فشار بیشینه در گروه دریافت کننده مکمل 12/65 میلیمتر جیوه نسبت به آغاز مطالعه کاهش یافت. این کاهش در فشار خون کمینه و متوسط فشار شریانی به ترتیب 11/37 و 11/8 میلی متر جیوه بود(0/001> P)
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان می دهد مصرف مکمل CoQ10 در کاهش فشار خون بیماران مبتلا به دیابت نوع دو می تواند تا حدی موثر باشد. بنابر این با توجه به این اثرات و جهت جلوگیری از آسیب های ناشی از افزایش فشار خون مصرف این مکمل در بیماران دیابتی به ویژه بیماران دیابتی مبتلا به فشار خون بالا قابل توصیه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
152 تا 163
لینک کوتاه:
magiran.com/p1378571 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!