سال های از دست رفته عمر به علت ناتوانی ناشی از سوانح ترافیکی بر حسب ماهیت آسیب در استان کرمانشاه (1389)

پیام:
چکیده:
زمینه
سوانح ترافیکی با تعداد زیادی مرگ و میر و آسیب دیدگی، زیان های اقتصادی بسیاری را به بار می آورد. این مطالعه با هدف تعیین سال های از دست رفته عمر به علت ناتوانی (YLD) ناشی از سوانح ترافیکی برحسب ماهیت آسیب در استان کرمانشاه انجام گرفت.
روش ها
برای محاسبه YLD با استفاده از مطالعه پایلوت، حجم نمونه 3258 پرونده برآورد شد، سپس از روی حجم نمونه، سن، جنس و ماهیت آسیب Nature of Injury) 10070) نفر برآورد شد. مقدار YLD طبق دستورالعمل بار بیماری ها (Global Burden of Disease 2010) محاسبه و ترکیب سنی و جنسی جمعیت استان نیز از مرکز آمار گرفته شد. کلیه اطلاعات به نرم افزار Excel وارد و محاسبات بر حسب سن و جنس صورت گرفت.
یافته ها
میانگین سنی افراد آسیب دیده 117/1±32/7 سال بود. 767/7 درصد از افراد مرد بودند. میزان بروز آسیب سوانح ترافیکی 283/6 نفر در هر صدهزار جمعیت بود. بیشترین میزان YLD در بیماران سرپایی، در مردان و زنان به ترتیب مربوط به شکستگی کشکک، درشت نی، نازک نی و قوزک پا و شکستگی ترقوه، شانه، بازو و جمجمه بود. بیشترین YLDs در آسیب های منجر به بستری نیز بر اساس ماهیت مربوط به شکستگی جناغ، دنده و صورت بود. تعداد سال های از دست رفته به علت ناتوانی در مردان 2365/66 (2/46 در هزار نفر)، در زنان 1039/01 (1/1 در هزار نفر) و در دو جنس 3404/97 سال (1/79 در هزار نفر) بود. بیشترین میزان YLD در دو جنس در گروه سنی 29-15 قرار داشت.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه حاکی از میزان بالای YLD ناشی از سوانح ترافیکی و همچنین درگیر بودن بیشتر آسیب ها به صورت شکستگی و گروه های سنی جوان می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
701 تا 708
لینک کوتاه:
magiran.com/p1380127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!