بررسی نقش TNF-αدر تغییر الگوی بیان ژن CXCR4 در سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان انسان

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف

مهاجرت و جایگزینی سلول در پیوند سلول مهم است و گیرنده CXCR4نقش کلیدی در این فرآیند دارد. سلول های بنیادی مزانشیمی (MSCs) قادر به بیان CXCR4نیستند اما تحریک آن ها با سایتوکاین های التهابی نظیر TNF-αمیزان بیان CXCR4را افزایش می دهد. در این مطالعه میزان تغییر بیان CXCR4در MSCsمغز استخوان انسان تحت تاثیر سایتوکاین التهابیTNF-α مورد بررسی قرار گرفت.

روش کار

MSCsمورد مطالعه به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. گروه شاهد سلول هایتیمار نشده و گروه های مورد،سلول های تیمار شده با TNF-αبا غلظت های ng/ml1و10 در زمان های 2، 10، 24 و 48 ساعت بود. سپس mRNAی سلول ها استخراجو cDNAآن ساخته و میزان بیان ژن CXCR4با روش Real Time PCRبررسی گردید. ژن کنترل خانگی، بتا اکتین بود. نهایتا تغییر بیان در سلول های تیمار شده و تیمار نشده با استفاده از روش لیواک (-∆∆Ct2) تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

در MSCsتیمار شده با ng/ml1 TNF-αدر زمان های 2، 10، 24 و 48 ساعت میزان بیان به ترتیب:32، 64، 256 و 32 برابر و در تیمار با ng/ml10 در زمان های مشابه، به ترتیب: 16، 32، 512 و 32 برابر شد. بیشترین میزان بیان ژن CXCR4در مجاورت با TNF-αدر مدت زمان 24 ساعت و در غلظت ng/ml10مشاهده گردید.

نتیجه گیری

به نظر می رسد هم عامل زمان و هم غلظت TNF-αدر بیان ژن CXCR4در MSCsمشتق از مغز استخوان انسان موثر است ولی زمان عامل مهمتری در تغییر بیان ژن CXCR4در این سلول هاست.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1382523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!