تغییر پارامترهای لیپیدی سرم خون و کبد گاومیش در پاسخ به محرومیت غذایی

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
بالانس منفی انرژی درگاو بدلیل محرومیت غذایی، بیماری های زایمانی، دوره گذر و..، سبب آزاد سازی شدید اسیدهای چرب آزاد از ذخایر بافت چربی و ورود آنها به خون می شود. در حالات فوق، انتظار کاهش گلوکز، افزایش اسیدهای چرب آزاد و کتون بادی ها و اختلال در وضعیت لیپید و لیپوپروتئین خون وجود دارد.اینکه آیا گاومیش هم همانند گاو از الگوی فوق پیروی میکند بخوبی معلوم نیست.
هدف
مطالعه حاضر با هدف آگاهی از تاثیر محرومیت غذایی بر پارامترهای لیپیدی کبد و سرم در این حیوان تدوین گردید.
روش کار
در این تحقیق 5 راس گاومیش نر به مدت 8 هفته با جیره حاوی کنستانتره یونجه، کاه، جو و ذرت پروار شدند. دردوره 8 روزه محرومیت غذایی فقط آب وکاه داده شد. نمونه خون در سه نویت (با فاصله زمانی هر 18 روز) و روزانه به مدت 8 روز بترتیب در زمان پروار مرحله اول یا قبل محرومیت غذایی 8 روزه و در دوره محرومیت غذایی 8 روزه اخذ گردید. بعد از محرومیت غذایی، گاومیش ها مجددا 8 هفته پروار شدند، در این مرحله نمونه خون به فاصله زمانی هر 18 روز اخذ شد. در سرم ها گلوکز، NEFA، BHBA توسط کیت های استاندارد اندازه گیری شدند. بیوپسی کبد، در روز های اول و آخر محرومیت غذایی، جهت استخراج TG از نمونه های کبدی انجام شد. آنالیز نتایج توسط آزمون آنالیز واریانس با اندازه گیری تکراری انجام شد.
نتایج
میانگین غلظت سرمی، BHBA و NEFA در مرحله» محرومیت غذایی 8 روزه در مقایسه با دوره» قبل وبعد از آن تغییر معنی داری نکرد و میزان TG کبد در دوره» محرومیت غذایی با دوره» قبل و بعد آن اختلاف معنی داری نداشت (p>0.05). اما میانگین غلظت سرمی گلوکز در دوره» محرومیت غذایی با دوره» قبل و بعد آن اختلاف معنی داری تغییرات معنی دار داشت (p<0.05). نتیجه گیری نهایی: به نظر میرسد گاومیش در شرایط نوسانات شدید دریافت مواد غذایی، دارای توانایی ذاتی خاص و ساز و کار طبیعی برای کنترل لیپولیز و گلوکونئوژنز با هدف جلوگیری از بروز بیماری های متابولیکی و عدم تغییرات عمده در پارامترهای لیپیدی سرم خون و کبد است.که دلالت بر مقاومت ذاتی آن به شرایط استرس در مقایسه با گاو، دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1384228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!