تاثیر برخی پارامترهای تولید و زمان نگهداری بر ویژگی های جریان پذیری پودر عصاره مالت خشک شده به روش پاششی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
جریان پذیری یکی از مهم ترین ویژگی های فیزیکی پودرها است و تحت شرایط معینی، شمار زیادی از کاربردهای صنعتی را تحت تاثیر قرار می دهد. شرایط محیطی در طول فرآوری و یا حمل و نقل، از جمله دما، رطوبت، بار الکترواستاتیک و زمان، می توانند به -شدت جریان پذیری پودرها را تحت تاثیر قرار دهند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر شاخص های فرایند خشک کردن پاششی مانند دمای هوای ورودی و غلظت مالتودکسترین و زمان نگهداری بر خواص فیزیکی و شاخص های جریان پذیری پودر عصاره مالت خشک شده به روش پاششی بود.
مواد و روش ها
در این تحقیق، فرآیند تولید با استفاده از یک خشک کن پاششی در مقیاس پایلوت انجام شد. دمای هوای ورودی و غلظت مالتودکسترین (DE=18-20) متغیرهای فرآیند بودند. مالتودکسترین به عنوان کمک خشک کن در غلظت های 20، 30 و 40% (w/w) براساس وزن عصاره مالت و هوای ورودی با دمای (140، 160 و C ̊180) و به صورت هم جهت با خوراک برای فرآیند خشک کردن استفاده گردید. تاثیر شرایط تولید و اندازه ذرات بر شاخص های جریان پذیری (نسبت هاسنر، زاویه استاتیک ریپوز و شاخص تراکم پذیری) در طول زمان نگهداری نمونه ها در محفظه ای بسته (با رطوبت نسبی 44% با استفاده از محلول اشباع نیترات منیزیم) در (p<0.05) مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
به علت جاذب الرطوبه بودن پودرها در طول زمان، به شدت از جریان پذیری پودرها کاسته شد. نتایج نشان دادند که با افزایش دمای هوای ورودی، اندازه ذرات افزایش، اصطکاک کاهش و جریان پذیری پودرها افزایش یافت. همچنین، با افزایش غلظت مالتودکسترین، چسبندگی و جاذب الرطوبه بودن ذرات بطور معنی داری (p<0.05) کاهش یافت، که این امر منجر به افزایش جریان پذیری پودرها گردید.
نتیجه گیری
دمای C ̊180 و غلظت 40% مالتودکسترین، بهترین تاثیر بر خواص فیزیکی شیمیایی و جریان پذیری پودرها پس از تولید و در طول نگهداری گذاشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1384491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!