بررسی اثر عصاره اتانولی گیاه بابونه بر اختلالات هماهنگی-حرکتی در موش صحرایی و تعیین ویژگی های آنتی اکسیدانی گیاه بابونه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

آلزایمر یک بیماری پیشرونده زوال حافظه و دیگر کارکردهای مهم ذهنی است و از معمول ترین علت دمانس (زوال عقلی) می باشد. اکثر داروهای موجود بر این اختلال مغزی کم اثر هستند. هدف از این مطالعه بررسی اثر عصاره اتانولی گیاه بابونه (Matricaria chamomilla) برتعادل و یادگیری حرکتی در موش های صحرایی دریافت کننده اسکوپولامین و موش های صحرایی سالم می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی از 42 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار که به 6 گروه 7تایی تقسیم شدند، استفاده گردید. موش های صحرایی در این آزمایش 1 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن اسکوپولامین، گروه کنترل آب مقطر و گروه های مدل فراموشی به طور همزمان علاوه بر اسکوپولامین، عصاره گیاه بابونه را با دوز 200 و 500 میلی گرم به مدت 20 روز و گروه های سالم فقط عصاره دریافت کردند. تعادل حرکتی موش های صحرایی با دستگاه روتارود سنجیده شد.

یافته ها

مدت زمان مقاومت و ماندن بر روی گردونه روتارود برای گروه کنترل 51/169 و برای گروه اسکوپولامین 33/46 ثانیه بود (p<0/05). میزان مقاومت و ماندن بر روی گردونه دستگاه روتارود در گروه اسکوپولامین که عصاره با دوز 200 میلیگرم دریافت کرد (5/119 ثانیه) در مقایسه با گروه اسکوپولامین (SCOP) به طور معنی داری افزایش یافت (0/044<p). عصاره گیاه بابونه با دوزهای 200 و 500 میلی گرم در گروه های سالم که فقط عصاره دریافت کردند به طور چشمگیری مدت زمانمقاومت و ماندن بر روی گردونه دستگاه روتارود (3/168 و 263 ثانیه به ترتیب) را در مقایسه با گروه اسکوپولامین افزایش داد (000/0p=، 000/0p=).

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که عصاره گیاه بابونه احتمالا به واسطه خاصیت آنتی اکسیدانی بالا باعث بهبودی تعادل حرکتی در موش های صحرایی دریافت کننده اسکوپولامین می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1385331 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!