پیش بینی حوادث شغلی پالایشگاه نفت تهران بر مبنای فاکتور های بهداشت، ایمنی و محیط زیست با استفاده از مدل منطق فازی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تحقق اهداف صنایع نفت درحوزه رقابت پذیری، پرداختن به موضوعات بهداشت، ایمنی و محیط زیست را به یکی از اولویت های صنایع نفت در تجارت امروز تبدیل نموده است. در این تحقیق، از مدل منطق فازی برای ارزیابی عوامل موثر بر عملکرد HSE پالایشگاه نفت و تاثیر آنها بر حوادث شغلی در محیط کار استفاده شده است.
روش بررسی
داده های موردنیاز پژوهش با استفاده از تهیه پرسشنامه استاندارد شده، جمع آوری گردید. این پرسشنامه شامل 3 بخش اصلی بهداشت، ایمنی و محیط زیست می باشد. در نهایت، 14 گروه به عنوان عوامل تاثیرگذار بر حوادث شغلی تعیین شد. در مجموع، تعداد 150 پرسشنامه در بین کارکنان پالایشگاه نفت تهران توزیع شده که تعداد 136 پرسشنامه توسط ایشان تکمیل شد. از بین پرسشنامه های تکمیل شده، 108 نمونه برای یادگیری مدل و 28 نمونه برای آزمون مدل منطق فازی بکار گرفته شد.
یافته ها
با توجه به تطابق مناسب نتایج مدل پیشنهادی با داده های گردآوری شده از طریق پرسشنامه، این مدل می تواند حوادث شغلی ایجاد شده در محیط کار را با دقت مناسبی پیش بینی نماید.
نتیجه گیری
مزیت مهم استفاده از مدل منطق فازی پیشنهادی این است که می تواند به صورت یک روش تصمیم گیری سازمان یافته، به مدیران در تصمیم گیری در مورد حوادث شغلی در محیط کار که بر مبنای عقاید کارکنان و کارشناسان می باشد، کمک کرده و در نهایت با برنامه ریزی دقیق تر، کاهش حوادث و صرفه جویی های بیشتر (زمانی و مالی) را برای مدیران همراه خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1385554 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!