ارزیابی مواجهه پوستی در تعمیرکاران خودرو: کاربرد روش DREAM

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

مواجهه پوستی در تعمیرکاران اتومبیل یکی از راه های عمده مواجهه با عوامل زیان آور می باشد. مواجهه با برخی از این مواد مانند هیدروکربن های چند حلقه ای آروماتیک می تواند عوارضی مانند سرطان را در این افراد ایجاد کند. بر این اساس ارزیابی میزان این مواجهه ضروری می باشد.

روش بررسی

در این پ‍‍ژوهش کاربرد روش DREAM در تعیین مواجهه پوستی در مشاغل تعمیرکار گیربکس، تعویض روغن و برقکار بررسی گردید. مواجهه های انتشاری، انتقالی و جایگزینی برای تمام قسمت های بدن از طریق ارزیابی شدت و احتمال محاسبه گردید. نتایج برای مواجهه بالقوه و مواجهه حقیقی از لحاظ مقدار مورد بررسی قرار گرفت و مشاغل در گروه های مواجهه مختلفی قرار گرفتند.

یافته ها

بالاترین مواجهه انتشاری (μ=31.97،SD=27.28) و انتقالی (μ=8.79،SD=6.3) در تعمیرکاران گیربکس مشاهده شد. مواجهه جایگزینی تنها در گروه برقکاران مشاهده گردید (μ=0.54،SD=0.94). تعمیرکاران گیربکس در نواحی دست و پا مواجهه احتمالی و حقیقی بیشتری نسبت به سایر مشاغل داشتند. مواجهه احتمالی و حقیقی دست بیشتر از سایر نقاط بدن بود. همچنین مواجهه حقیقی سایر نواحی بدن در شغل برقکاران اتومبیل از بقیه مشاغل بیشتر است. مهمترین مواجهه در تمامی مشاغل مواجهه انتشاری بود.

نتیجه گیری

با روش DREAM می توان عوامل ایجاد مواجهات پوستی و اثر بخشی وسایل حفاظتی را ارزیابی کرد. همچنین نواحی نیازمند اصلاح و حفاظت را شناسایی نمود. در این مطالعه مواجهه حقیقی و احتمالی مشابه بودند که بیانگر عدم حفاظت مناسب پوستی در کارگران بود. ضبط و ربط نامناسب، رفتارهای غیر بهداشتی و عدم استفاده از وسایل حفاظتی از علل این یافته می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1385558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!