بررسی مقایسه ای اثرات قلبی-تنفسی، کیفیت بیهوشی و زمان هوشیابی در بیهوشی ایجاد شده با داروهای ایزوفلوران ویا پروپوفول در کبوتر (domestica Columba Livia)

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
باور عمومی براین است که مطمئن ترین و رایج ترین انتخاب برای بیهوشی در پرندگان، بیهوشی استنشاقی می باشد، اما در بعضی از شرایط بالینی مثلا جراحی نای، بیهوشی تزریقی تنها انتخاب موجود، صرفنظر از وجود یا عدم وجود دستگاه بیهوشی، می باشد.
هدف
بررسی کیفیت بیهوشی و زمان هوشیابی در بیهوشی ایجاد شده با داروهای ایزوفلوران و پروپوفول در کبوتر.
روش کار
تعداد 20کبوتر نر و ماده از نژاد مشابه (کبوتر خانگیColumba Livia) با متوسط وزن g 95/37±5/302 انتخاب شد کبوتران به صورت تصادفی در دو گروه ده تایی تقسیم شدند. در یک گروه بدون پیش بیهوشی، القای بیهوشی با ایزوفلوران 5% به وسیله ماسک و ادامه بیهوشی به مدت 30 دقیقه با ایزوفلوران (بین2%) توسط لوله نایی فاقد کاف صورت گرفت. در گروه دیگر بدون پیش بیهوشی، القای بیهوشی با پروپوفول1% به میزان mg 14 به ازای هر کیلوگرم وزن بدن توسط آنژیوکت زرد رنگ (شماره 24) که در ورید زیر بال قرار داده شده بود، به صورت تزریق آهسته صورت گرفت. سپس برای ادامه بیهوشی در طول 30 دقیقه، از پروپوفول به میزان mg 33/1به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در هر دقیقه به صورت انفوزیون با پمپ تزریق استفاده شد و به کبوتران اکسیژن کمکی با لوله نایی فاقد کاف داده شد. دمای بدن (کلوآکی)، تعداد ضربان قلب در دقیقه، تعدادتنفس در دقیقه و میزان اشباع نسبی اکسیژن هموگلوبین شریانی (SPO2) در هردو پروتکل بیهوشی قبل از القا بیهوشی و در دقایق 1،3،5،10،15،20،25،30 بعد از القا و همچنین در پایان دوره هوشیابی ثبت گردید.
نتایج
بیهوشی اثر معنی داری بر تعداد تنفس در دقیقه، ضربان قلب در دقیقه و%SPO2 داشت (0/05≤p). مدت زمان هوشیابی در دو گروه به صورت معنی داری متفاوت بود.
نتیجه گیری نهایی: کبوتران بیهوش شده با ایزوفلوران بیهوشی آرام و سریعی داشتند اما در کبوتران بیهوش شده با پروپوفول القای بیهوشی نامنظم بوده و برای همه کبوتران یکسان نبود. اما در مجموع، پروپوفول حاشیه امنیت کمتری نسبت به ایزوفلوران.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
33 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1385598 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!