بررسی تاثیر قطره چشمی کلرامفنیکل و سیپروفلوکساسین بر روی فلور باکتریایی طبیعی ملتحمه سگهای سالم

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
فلور طبیعی ملتحمه با مهار کردن رشد ارگانیسم های فرصت طلب در پیشگیری از عفونت های چشمی نقش بسزایی دارد. در صورتیکه فلور مقیم ملتحمه به دنبال یک بیماری یا تجویز طولانی مدت آنتی بیوتیک ها مهار شود، رشد بیش از حد پاتوژن های فرصت طلب منجر به عفونت های چشمی می گردد.
هدف
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر استفاده داخل چشمی از دو آنتی بیوتیک متداول، کلرامفنیکل و سیپروفلوکساسین، بر روی چگونگی تغییر فلور باکتریایی چشم سگ های سالم بود.
روش کار
بدین منظور تعداد 16 سگ بالغ و سالم به صورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم گردید که یک گروه کلرامفنیکل و دیگری سیپروفلوکساسین دریافت نمودند. در هر دو گروه چشم راست در هر حیوان با دو قطره از آنتی بیوتیک مورد نظر به ترتیب هر 8 ساعت و 6 ساعت یکبار به مدت یک هفته تحت درمان قرار گرفت و چشم چپ تنها اشک مصنوعی دریافت کرده و به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. کشت باکتریایی و قارچی 8 ساعت قبل از شروع درمان و سپس در پایان یک هفته، در هر دو گروه و از هر دو چشم (راست و چپ) صورت گرفت. آنالیز آماری نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمایش دقیق فیشر صورت گرفت.
نتایج
تفاوت آماری معنی داری بین چشم مورد آزمایش و شاهد و نیز در باکتری های جدا شده در هر دو گروه دیده نشد. در گروه دریافت کننده کلرامفنیکل، پس از یک هفته درمان، از چشم راست سگ ها، (Staphylococcus.spp (62/5% و (Bacillus (12/5% و از چشم چپ (75%) Staphylococcus.spp و (Bacillus (12/5% جدا گردید. در گروه دریافت کننده سیپروفلوکساسین، پس از یک هفته درمان، باکتری های (87/5%) Staphylococcus.spp، (37/5%) Aerococcus.spp، (25%) Viridans streptococcus، (12/5%) Micrococcus.spp، (12/5%) Bacillus.spp از چشم راست وباکتری های (75%).Staphylococcus.spp)، Micrococcus.spp 25%) و (12/5%) Bacillus.spp از چشم چپ جدا گردید.
نتیجه گیری نهایی: از بررسی نتایج بدست آمده در مطالعه حاضر این گونه بر می آید که کلرامفنیکل و سیپروفلوکساسین چشمی، تاثیری در جهت تغییر یا تخریب فلور طبیعی ملتحمه سگ ها در طول دوره درمان های متداول (یک هفته) ندارند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
27 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1385599 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!