تعامل بین شاخص های رفتاری و سبک های فرا انگیزشی در مدیریت کیفیت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
منابع انسانی از مهم ترین سرمایه های یک سازمان به شمار می رود. بررسی و شناسایی عوامل مرتبط با این منابع می توانند بر مدیریت کیفیت سازمان موثر باشند. هدف این پژوهش بررسی تعامل بین شاخص های رفتاری و سبک های فرا انگیزشی در مدیریت کیفیت کارکنان راهور بوده است.
روش
روش تحقیق پیمایشی است که دراین پژوهش 150نفر از پایوران راهور به روش نمونه گیری خوشه ای– طبقه بندی شده از سراسر کشور انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از سیاهه شاخص های رفتاری و نیمرخ سبک های فرا انگیزشی آپتر استفاده و روی نمونه اجرا گردید و سپس در یک جمع خبرگی به صورت هدفمند معیارهای الگوی مدیریت کیفیت و تعالی ناجا (توانمندسازها) با نتایج به دست آمده از گروه نمونه مورد بررسی قرار گرفت. داده ها به وسیله ضریب همبستگی و تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفته است.
یافته ها
حاکی از این بود که سبک های فرا انگیزشی بر اساس ویژگی های رفتاری و ویژگی های رفتاری بر اساس سبک های فرا انگیزشی در پیش بینی مدیریت کیفیت (توانمندسازها) نقش واسطه ای داشتند. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که شاخص های رفتاری (پیوندجویی و مجاب گری، عزت نفس و خودباوری، احساس مسئولیت و وجدان کاری، شجاعت اجتماعی و ابراز وجود، سخت ورزی، تاب آوری، هوش معنوی و معناجویی، هوش هیجانی و نشاط و شادابی) پیش بینی کننده های قوی تری برای مدیریت کیفیت (توانمندسازها) هستند.
نتیجه گیری
پژوهش نشان داد که مدیریت کیفیت (توانمندسازها) در سازمان تحت تاثیر ویژگی های رفتاری (شاخص های هشت گانه) و سبک های فرا انگیزشی (ابعاد چهارگانه همدلی، همنوایی، هدفمندی و در نهایت دگرمحوری) قرار دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p1386270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!