بررسی کارایی عصاره دانه بنه بعنوان یک کمک منعقد کننده طبیعی در حذف آرسنیک از محیط های آبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در حال حاضر میلیون ها نفر از مردم دنیا در معرض خطر جدی مسمومیت با آرسنیک هستند به طوری که تعداد افراد در مواجهه با آرسنیک در آسیا جمعا بیش از 100 میلیون نفر است. مواجهه با آرسنیک از طریق آب آشامیدنی باعث انواع جراحات پوستی، سرطان پوست، کبد، اختلالات قلبی -تنفسی و عصبی، اثر بر روی سیستم خون ساز می شود. در مطالعه حاضر، توانایی عصاره دانه گیاه بنه به عنوان یک کمک منعقد کننده طبیعی به منظور حذف آرسنیک از محلول های آبی مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش کار
مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی در مقیاس آزمایشگاهی است که در یک سیستم ناپیوسته انجام شد. در این مطالعه اثر متغیر های مهم بهره برداری از قبیل دوز منعقد کننده کلرور فریک (mg/L 35-3)، دوزعصاره بنه بعنوان کمک منعقد کننده (ml/L 5-5/0)، غلظت اولیه آرسنیک (μg/L 1000-10)، کدورت اولیه (NTU 200 – 10) و pH اولیه محلول (12-2) مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج آزمایشات نشان داد که pH مطلوب برای حداکثر حذف آرسنیک توسط کلرید فریک، برابر 6 می باشد و بالاترین میزان حذف برای غلظت های اولیه آرسنیک 100 میکروگرم در لیتر با استفاده از mg/L 5 کلرید فریک و ml/L 5/0 کمک منعقد کننده عصاره بنه، برابر 94% بود. این درحالی است که. برای رسیدن به این راندمان حذف با استفاده از کلرید فریک بدون استفاده از کمک منعقد کننده عصاره بنه به mg/L 10 کلرید فریک نیاز می باشد.
نتیجه گیری
نتایج حاکی از این واقعیت است که استفاده از ml/L 5/0 کمک منعقد کننده باعث کاهش 50% مصرف منعقد کننده کلرید آهن خواهد شد که این امر نه تنها از لحاظ اقتصادی قابل توجه است بلکه باعث کاهش لجن تولیدی و هزینه های مربوطه به آن خواهد شد. از طرفی، بر اساس نتایج حاصله، عصاره دانه گیاه بنه یک کمک منعقد کننده موثر در ترکیب با کلرید فریک در حذف آرسنیک از محیط های آبی می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
42 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1387347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!