ارتباط بین سلامت روان دانشجویان پرستاری با برخی عوامل دموگرافیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دانشجویان از حساس ترین قشرهای جامعه هستند و بسیاری از آنان، مدیران و برنامه ریزان آینده کشور خواهند شد و با توجه به اهمیت بهداشت روان در دانشجویان پرستاری که در آینده یکی از حلقه های مهم زنجیره بهداشت و درمان به حساب می آیند، این پژوهش با هدف ارزیابی وضعیت سلامت روان و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری اهواز انجام شد.
روش کار
این مطالعه توصیفی- تحلیلی به روش نمونه گیری سرشماری بر روی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری- مامایی اهواز (149نفر) در سال 93-1392 انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات فردی و پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی گلدبرگ (28- (GHQ جمع آوری شد ه، سپس با نرم افزار spss-19 و با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و تی مستقل در سطح معنی داری p<0.05 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بر اساس نتایج مطالعه، بر طبق نمرات کسب شده از پرسشنامه گلدبرگ (28- (GHQ 89 نفر (59/7%) از دانشجویان سالم (نمره 38-24)، 52 نفر (34/2%) آسیب پذیر (نمره بیش از 38) و 9 نفر (6/1%) از دانشجویان ناسالم بودند. آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس بین سلامت روان و جنسیت و علاقه به رشته تحصیلی و سکونت درخوابگاه و تحصیلات پدر و مادر ارتباط آماری معنی داری نشان داد (p<0.05).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه، درصد قابل ملاحظه ای از دانشجویان پرستاری مستعد ابتلا به مشکلات روانی هستند، بنابراین برنامه ریزی به منظور شناسایی دقیق عوامل موثر بر سلامت روان و کمک به ارتقای آن ضرورت دارد
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1387595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!