آیا سلامت خودابراز شاخص مناسبی برای اندازه گیری سلامت افراد جامعه است: مطالعه مروری

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
سلامت به عنوان معمول ترین پی آمد در پژوهش های سلامت مد نظر می باشد. ابزار زیادی برای ارزیابی عینی و ذهنی سلامت وجود دارد. یکی از شاخص های سنجش سلامت، «سلامت خودابراز» می باشد که تنها با یک سوال به ارزیابی سلامت می پردازد؛ بنابراین استفاده از آن آسان و مقرون به صرفه است. در این مطالعه مروری، به چالش ها و سوگیری هایی که این شاخص در تفسیر نتایج ایجاد می نماید؛ توجه شده است.
روش کار
در این مطالعه مروری با واژگان کلیدی سلامت خودابراز در عنوان، بانک اطلاعاتی مدلاین و ایران مدکس در دسامبر 2013 میلادی جستجو گردید.
1106 عنوان و چکیده به دست آمده مرور گردید که از این میان 106 مقاله در مرور ابتدایی مرتبط تشخیص داده شدند. همین طور منابع برخی از این مقالات در صورت مرتبط بودن (16 مقاله) نیز بررسی گردید.
نتایج
اگر چه سوالات 5 یا 7 گزینه ای، مقایسه ای و غیر مقایسه ای برای خودارزیابی سلامت وجود دارد، شواهد بیانگر از هم پوشانی یافته های این سوالات می باشند؛ به طوری که برتری هیچ یک بر دیگری نشان داده نشده است. از طرفی روایی این شاخص در گروه های اقتصادی- اجتماعی و نژادی مختلف متفاوت گزارش شده است؛ به طوری که می تواند باعث بیش یا کم برآورد نمودن تفاوت در گروه های مورد مطالعه گردد.
نتیجه گیری
سوال سلامت خودابراز هم چنان در پژوهش ها و ارزیابی های سلامت و درمان پراستفاده و مفید باقی مانده است. نکته ی مهم این که لازم است در تفسیر و مقایسه ی نتایج این پژوهش ها به تفاوت در سطح تحصیلات، وضع اقتصادی و فرهنگی گروه های شرکت کننده توجه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1388079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!