بررسی مزاج مغز از دیدگاه مبانی طب ایرانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مزاج به عنوان مهمترین تفاوت طب ایرانی با طب کلاسیک جایگاه ویژه ای در تحقیقات وبررسی ها از آن خود کرده است؛ اما متاسفانه بررسی های انجام شده تا کنون از ارائه مدل کاملا پذیرفته شده عاجز شده اند که این مساله می تواند به علت کمبود مطالعات پایه ای در مفاهیم بنیادی بینش پیشینیان باشد. یکی از مدل های پیشنهاد شده برای تعریف گرمای مزاج، مفهوم متابولیسم پایه در طب کلاسیک است که با چالش عدم همخوانی مزاج مغز که حکما آن را سرد می دانستند با متابولیسم پایه آن که یکی از بالاترین مقدارها را در طب کلاسیک به دست آورده، رو به رو است. به نظر می رسد بررسی ماهیت مزاج مغز بر اساس مبانی طب ایرانی می تواند به چالش های متعددی پاسخ دهد و درک بهتری از بینش پیشنیان در مورد مفهوم مزاج به ارمغان آورد و احتمالا در پیشنهاد راهکارهای درمانی جدید سودمند واقع شود.
مواد و روش ها
روش این مطالعه از نوع کتابخانه ای با رویکرد استنتاجی Deductive بوده و با هدف پاسخ به سوالات زیر اطلاعات از منابع مکتوب طب ایرانی جمع آوری شده و تجزیه وتحلیل شده اند. موضوعات مد نظر عبارتند از: مبانی تعریف و محاسبه مزاج اندام ها بر اساس مبانی طب ایرانی؛ عوامل موثر بر مزاج یک اندام از نظر حکمای طب ایرانی؛ میزان انطباق مدل متابولیسم پایه با مفهوم گرما در طب ایرانی برای مزاج مغز.
یافته ها
بیشتر منابع طب سنتی مزاج مغز را سرد و تر معرفی می کنند؛ اما در بخش مقایسه با سایر اندام ها برای مغز کمترین سرما نسبت به واحد مرجع محاسبه می شود که این مساله نشان دهنده قریب بودن مزاج مغز به اعتدال است. دلایل معتقدان به گرم بودن مزاج مغز با سایر مبانی طب سنتی بیشتر همخوانی دارد، همچنین یافته های طب جدید و شواهد بالینی موید آن هستند.
بحث و
نتیجه گیری
در این بررسی مفهوم مزاج مغز بر خلاف باور شایع ارائه شد. این مساله نشان دهنده ضرورت بررسی متون اولیه پیش از ورود طب ایرانی به جامعه اسلامی و انجام پژوهش های بنیادی و جامعتر در زمینه طب ایرانی را ثابت می کند، همچنین بر اساس این بررسی مدل متابولیسم پایه می تواند به عنوان یک مدل برای بررسی مفهوم گرمای مغز نیز کاربرد داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1388540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!