امکان سنجی حضور و نفوذ «داعش» در افغانستان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
داعش بعد از نمایش نوعی سرسختی ساختاری- کارکردی، در پی گسترش سرزمینی و تعمیق ایدئولوژیکی بین سایر گروه ها و طیف های افراط گرا در مناطق مختلف جهان اسلام است. به نظر می رسد افغانستان به سبب نقش تاریخی در تولد و رشد افراط گرایی و جایگاهی که در راهبردهای بین المللی دارد، یکی از اهداف گسترش داعش خواهد بود. فهم امکان پذیری و نحوه این گسترش مستلزم بررسی زوایای مختلف این موضوع است که در مراحل اولیه «واقعیت» یافتن است.
بدین منظور در پاسخ به سوال اصلی که «آیا بسترها و مولفه های لازم برای انتشار پدیده داعش در افغانستان، مهیاست؟» می توان این فرضیه را که «قابلیت های ژئوپلیتیکی، ایدئولوژیکی و استراتژیک افغانستان بستر مساعدی برای حضور داعش و گروه های وابسته به آن در این سرزمین فراهم کرده است»، به آزمون گذاشت. بدین منظور از «نظریه انتشار» که روش اشاعه پدیده ها را بررسی می کند، استفاده شده است.
طبق یافته های این مقاله، با توجه به جذابیت های راهبردی ژئوپلیتیکی، وجود بسترهای ایدئولوژیک، حضور نیروها و گروه های افراط گرا، ضعف ساختاری، اهداف راهبردی امریکا در آسیای مرکزی و روسیه، رقابت های منطقه ای با جمهوری اسلامی ایران و... بسترهای حضور و هم پیمانی با داعش در افغانستان مهیاست و این کشور می تواند به عنوان «کانون ثانویه انتشار» داعش باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1390196 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!