اثر عصاره هیدروالکلی میوه گیاه گلپر بر تغییرات غلظت سرمی هورمون های جنسی در رت های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از شایع ترین اختلالات اندوکرین در زنان، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است که 75 درصد زنان در سن تولید مثل به آن مبتلا هستند. گلپر(Heracleum persicum) دارای ترکیب هایی با خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد توموری می-باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر درمانی عصاره هیدروالکلی میوه گلپر بر سندرم تخمدان پلی کیستیک در رت بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، به تعداد 30 سر رت ماده مقدار 2 میلی لیتر استرادیول والرات به صورت زیر جلدی تزریق شد و 6 سر نیز به عنوان کنترل سالم در نظر گرفته شدند. پس از القا PCOS در رت ها به گروه های کنترل، شاهد و تجربی تقسیم شدند. رت های گروه تجربی به مدت 10 روز عصاره گلپر را به صورت درون صفاقی در مقادیر 200، 400 و 800 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن دریافت کردند. در پایان غلظت سرمی هورمون های LH، FSH، استرادیول و تستوسترون با روش الایزا مورد سنجش قرار گرفت و مقادیر سرمی هر یک با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
سطح سرمی (LH (p< 0.05، استرادیول(p< 0.01) و تستوسترون(p< 0.01) در هر 3 گروه تجربی کاهش معنی داری را نسبت به گروه کنترل نشان می دهند. در مقابل گروه های دریافت کننده این عصاره، تنها در دوز بالا افزایش معنی داری در میزان غلظت سرمی (FSH(p< 0.05نشان دادند.
نتیجه گیری
با توجه به اثر کاهشی عصاره گلپر بر غلظت سرمی LH، استرادیول و تستوسترون و افزایش در غلظت FSH در رت-های PCOS، به نظر می رسد این گیاه دارای اثرات درمانی بر مبتلایان به این بیماری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1390341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!